WALK IN -TERAPIA – kertakin voi riittää

Walk in -terapiassa on kysymys yksittäisestä tapaamisesta terapeutin kanssa sillä ajatuksella, että kukaan ei jää ongelmiensa kanssa yksin.

• Keskusteluapu on tarkoitettu missä tahansa elämäntilanteessa elävälle nuorelle / nuorelle aikuiselle, esimerkiksi ongelmissa ja kriiseissä, jotka liittyvät ihmissuhteisiin kotona, kaverisuhteisiin, yksinäisyyteen, päihteisiin, kiusaamiseen tai muihin hankaliin kokemuksiin, joista haluaa jutella aikuisen kanssa.

• Walk in -terapia ei ole mielen sairauden hoitoa, mutta siitä voi olla apua mielenterveysongelmien kanssa pärjäämiseen esimerkiksi tilanteessa, jossa odottaa pääsyä säännöllisiin tapaamisiin.

• Tapaamisessa painottuvat kuulluksi tuleminen, vahvuuksien tunnistaminen, ratkaisujen rakentaminen, tukiverkostojen ja omien selviytymiskeinojen löytyminen ja sen kokemuksen saaminen, että keskustelu ja puhuminen auttavat.

• Walk in -terapeutit ovat vapaaehtoisia tehtävään perehdytettyjä ja koulutettuja / koulutuksessa olevia terapeutteja.

Terapia on ilmaista ja suunnattu 16–30-vuotiaille

• Walk in -terapiaa on tarjolla maanantaisin klo 16.30–19.30
  • Ohjaamolla (Turuntie 4, Hämeenlinna) kahvila- ja oleskeluillan yhteydessä.
  • Voit vain tulla paikalle, aikaa ei tarvitse varata
  • Henkilötietoja ei kerätä eikä käyntejä kirjata

Uutta! Walk in -terapia laajenee yläkouluikäisiin!

• Seurakunnan ja Hämeenlinnan kaupungin yhteistyönä alkaa matalan kynnyksen Walk in -keskusteluapu yläkouluikäisille. Voit tulla keventämään mieltäsi ammattilaiselle ilman ajanvarausta ja nimettömänä.

Milloin? Keskiviikkoisin klo 17-19 alkaen keskiviikkona 6.3.2024.

Missä? Hämeenlinnan kirjaston ryhmätilassa B.

Kenelle? 7.-9.-luokkalaisille hämeenlinnalaisnuorille.

Kuka apua tarjoaa?

Vapaaehtoiset vaitiolovelvolliset valmiit tai koulutuksessa olevat psyko- tai lyhytterapeutit.

Millaista apua?

Keskusteluapua tarjotaan kaikissa nuoren hankaliksi kokemissa asioissa ilmaiseksi ja halutessasi nimettömästi. Tapaamisista ei kirjata mitään ylös ja voit tulla paikalle myös kaverisi kanssa.

Millä ajatuksella? Keskusteluapu auttaa eteenpäin, oli ongelmasi mikä tahansa.

Walk in terapia Hämeenlinna

Ohjaamo, Turuntie 4, 13130 Hämeenlinna, p. 050 563 3804, ohjaamo@hameenlinna.fi

Aukioloajat: ma-to 12–16, ma 16–20 avoin olemisen tila, jonka yhteydessä klo 16.30–19.30 Walk in -terapia

Haluaisitko walk in -terapian vapaaehtoiseksi terapeutiksi?

Pystyisitkö sinä antamaan yhden illan kuukaudesta tai vaikka harvemminkin aikaasi lievittämään paikallisten nuorten hätää? Yhdessäkin illassa vapaaehtoisena toimiminen on mahdollisuus auttaa.

Onko sinulla

•  psykoterapeutin pätevyys (joko Valviran myöntämä tai siihen oikeuttama koulutus) /
•  lyhytterapeutin koulutus /
•  meneillään olevat psykoterapia- / lyhytterapiaopinnot /
•  psykiatrian erikoissairaanhoitajan koulutus ja kokemusta vastaanottotyöstä /
•  jokin muu soveltuva koulutus, johon kuuluu riittävä määrä mielenterveystyön / psykologian / psykiatrian  opintoja ja pitkä kokemus nuorten  keskusteluavussa toimimisesta?

Jos täytät em. kriteerit ja koet voivasi tähän tehtävään sitoutua, ota yhteyttä paivi.kangas@evl.fi – keskustellaan mahdollisuudesta olla tässä tärkeässä työssä mukana.

Walk in -terapian taustoja:

Evankelisluterilainen kirkko aloitti Walk in -terapiatoiminnan syksyllä 2021 Tampereella vastaamaan nuorten ja nuorten aikuisten hätään. Hämeenlinnassa Walk in -terapia aloitettiin huhtikuussa 2022 kokeiluluonteisesti, yhteistyössä Hämeenlinnan kaupungin kanssa Ohjaamon avoimen ovien illassa.

Hämeenlinnassa Hämeenlinna Vanajan seurakunta toimii vapaaehtoisten rekrytoijana ja vastaa viestinnästä; kaupunki puolestaan tarjoaa tilat toiminnalle ja Ohjaamon henkilökunnan läsnäolon terapiailloissa.

Yhdessä illassa on mahdollisuus kohdata 6-7 nuorta/nuorta aikuista, jos paikalla on kaksi terapeuttia.  Ohjaamon henkilökunta on illassa paikalla ja vastaa toiminnan pyörittämisestä ja on mukana nuoren jatkoavun piiriin ohjaamisessa.

Lisätietoa valtakunnallisesta Walk in -terapiasta: https://evl.fi/kukaaneijaayksin/kirkon-walk-in-terapiaLinkki avautuu uudessa välilehdessäLinkki avautuu uudessa välilehdessä