Avioliiton esteiden tutkinta

Ennen vihkimistä on suoritettava avioliiton esteiden tutkinta. Hämeenlinna-Vanajan seurakunnassa esteiden tutkinta tehdään Tampereen aluekeskusrekisterissäLinkki avautuu uudessa välilehdessä tai verkossa osoitteessa Esteidentutkinta.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Myös maistraatti voi suorittaa tutkinnan, mutta tällöin siihen ei sisälly kirkolliseen vihkimiseen tarvittavia rippikoulutietoja.

Esteiden tutkinta viimeistään seitsemän vuorokautta ennen vihkimistä

Esteiden tutkintaa täytyy pyytää viimeistään seitsemän vuorokautta ennen vihkipäivää. Erityistapauksissa, esimerkiksi toisen puolisoista ollessa ulkomaalainen, esteiden selvittely voi kestää pidempään. Avioliiton esteiden tutkinta on voimassa neljä kuukautta.

Avioliiton esteiden tutkinnan tarkoitus on varmistaa, että avioliitolle ei ole lainmukaisia esteitä. Tällaisia esteitä ovat muun muassa alaikäisyys ja voimassa oleva avioliitto. Avioliitto ei myöskään ole sallittu läheisten sukulaisten kesken. Vihkipari ilmoittaa sukunimivalintansa esteidentutkinnan yhteydessä.

Kysyttävää esteiden tutkinnasta?

Tampereen aluekeskusrekisteri palvelee numerossa 03 2190 222 arkisin kello 9–15.