Vanajan hautausmaa

Hämeenlinna-Vanajan seurakunnan Vanajan hautausmaan muistokivet

Hautausmaantie 1, 13110 Hämeenlinna

040 804 9441 hautausmaiden työnjohtaja

Vanajan hautausmaa sijaitsee Kirkkotien varrella vanhan keskiaikaisen kirkon ympärillä. Hautausmaa on perustettu 1200-luvulla ja sen kokonaispinta-ala on 4,7 hehtaaria.

Hautausmaa jakautuu kolmeen eri aikoihin käyttöön otettuun osaan. Vanhin on kirkon ympärillä oleva Vanhamaa. Myös kansalaissodan muistomerkki sijaitsee tällä alueella. Uusimaa- alueella ovat Vanajan seurakunnan sankarihauta-alue ja Karjalaan jääneiden muistomerkki. Rauhanmaa- alue otettiin käyttöön vuonna 1977. Kulttuurihistoriallisesti arvokkaimmat haudat ovat Vanhamaa-alueella lähellä kirkkoa.

Vanajan hautausmaan uurna- ja muistolehto siunattiin käyttöön heinäkuussa 2003. Uurna- ja muistolehto sijaitsee suuremman paikoitusalueen vieressä Rauhanmaa-alueella. Muistolehtoon haudatuilla on yhteiset muistokivet, joihin voidaan halutessa laittaa vainajan tiedoilla varustettu laatta.

Hämeenlinna-Vanajan seurakunnan Vanajan hautausmaan kartta

wc wc