Pysyvätkö puikot käsissä?

Otamme vastaan valmiita käsin neulottuja lämpimiä sukkia lahjoitettavaksi diakoniatyön asiakkaille mm. vähävaraisille sekä vanhuksille tervehdyskäyntien yhteydessä. Sukkien materiaaliksi kannattaa valita pehmyt, ihoystävällinen ja konepestävä lanka. Sukkia toivotaan miesten ja naisten koissa. Malli ja kuviointi ovat jokaisen neulojan itse valittavissa.

Sukkia voi toimittaa Diakoniakeskukseen (Birger Jaarlin katu 3) aukioloaikoina ma, ti, to, pe klo 9–12. Sukkia ottavat vastaan myös vanhustyön diakoniatyöntekijät Seija Puusaari ja Jenni Kaarenoja. Seijalta voit myös tarvittaessa kysyä lisää sukka-asioista.

Vanajan Kirkkosukka

Osana Yhteisvastuukeräystä Hämeenlinna-Vanajan seurakunta on lanseerannut Vanajan kirkkosukat. Sukkia on myynnissä valmiiksi neulottuina 25 euroa sekä materiaalipakettina  (sis. langat ja ohje) 15 euroa. Materiaalipaketteja on myytävänä Reskan Kulmasta seurakunnan tilaisuuksien yhteydessä ja palvelutoimistosta. Mukaan saa maksutiedot.

Lohtuhuivit

Lohtuhuivi ajatus on lähtenyt liikkeelle Tampereelta. Huivi on tarkoitettu heille, jotka kaipaavat lohtua. Haluaisitko tehdä huivin ja lahjoittaa sen seurakunnalle annettavaksi eteenpäin?

Huivin mallina voi olla mikä tahansa sinulle jo ennestään tuttu huivimalli. Huiveja tarvitaan sekä miehille että naisille.

Alkuperäinen huiviohje on puolalaisen neulojan Marysia Nodzykowskan suunnittelema pitkä ja kapea huivi.

Ohje lohtuhuivin suomalaisesta mukaelmasta (pdf, lähde: Helsingin seurakunnat)

Hämeenlinna-Vanajan seurakunnassa huiveja jaetaan sitä mukaa, kun niitä saadaan neulojilta.

Muualla verkossa

Lue artikkeli lohtuhuiveista Kotimaa24 -sivuiltaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Ylen artikkeli lohtuhuiveista

Lähetysaskartelijat Puupäät

PuupäätLinkki avautuu uudessa välilehdessä kokoontuvat maanantaisin ja keskiviikkoisin klo 9 Poltinahon seurakuntatalon askarteluhuoneessa. Toimintaa vetävät Taisto Jurvanen, p. 040 564 8935 ja Lauri Mattila, p. 044 570 3548. Lähetyspiirissä tehdään lähetystyön hyväksi myytäviä puuesineitä ja pieniä tilaustöitä askartelutilan sallimissa rajoissa.

Käsityöpiiri Nypyttäjät

Käsityöpiiri Nypyttäjät kokoontuvat joka toinen torstai klo 13-16, parillisilla viikoilla.  Ryhmä kokoontuu Poltinahon seurakuntatalolla. Ryhmässä valmistetut tuotteet myydään lähetystyön hyväksi myyjäisissä.  Ota yhteyttä Laura Nurminen, p. 040 703 4497 ja Laila Patronen-Jurvanen, p. 040 719 4996.

Kudontapiiri

Kudontapiiri Jukolan lintukodossa, Eeronkuja 5, siipirakennus. Kutominen on mahdollista sopimuksen mukaan muinakin aikoina. Kudontapiirin tuotto ohjataan lähetystyöhön. Kuukauden ensimmäinen keskiviikko on ryhmän yhteinen tapaaminen. Tervetuloa uudet kutojat, opastusta saat paikanpäällä! Tilassa on seitsemät kangaspuut. Toimintaa vetää Marita Kinnunen p. 040 547 7319. Omia mattoja varten loimi ostetaan kudontapiiristä, kuteet voi tuoda itse, tai ostaa kudontapiiriltä. Isoimpien puiden loimen leveys on 140 cm. Kutoa voi myös lähetystyön hyväksi. Vapaaehtoinen kahvimaksu.

Kudontapiiriin voi tulla myös leikkaamaan ja kerimään kuteita lähetystyön hyväksi, vaikka ei haluaisi kutoa. Kutomoon voi tulla myös neulomaan omia neuleita kivassa seurassa, jos kangaspuiden meteli ei häiritse.

Diakonian juhlasukka

Vuosi 2022 on valtakunnallinen diakonian juhlavuosi. 1. syyskuuta tulee kuluneeksi 150 vuotta, kun suomen ensimmäinen diakoniatyöntekijä Matilda Hoffman vihittiin diakonissaksi Viipurissa.

Diakonian juhlasukan ohjeen on kirjoittanut diakonissa Seija Puusaari ja se on vapaasti käytettävissä. Tule mukaan tekemään sukkia lahjaksi, lämmittämään jalkoja ja tuomaan hyvää mieltä.
Valmiit sukat voit antaa itse valitsemallesi henkilölle, tai toimittaa diakoniakeskukseen sen aukioloaikoina

Villasukka malli löytyy linkistä ja sitä on saatavilla myös seurakunnan palvelutoimistosta.

Onko sinulla muita käden taitoja?

Osaatko valokuvata, piirtää tai maalata? Tarvitsemme erilaisia kuvia elävöittämään mainoksia ja muuta viestintää. Ota rohkeasti yhteyttä, niin mietitään mitä voisit ryhtyä tekemään.

Elina Virtanen, vapaaehtoistoiminnan ohjaaja

0408049348, elina.m.virtanen@evl.fi