Kastepuuhun ripustetaan kastetun nimikoitu puinen sydänlehti

Jokainen Hämeenlinna-Vanajan seurakunnassa kastettu saa oman nimikoidun puusydämen eli sydänlehden. Puusydän ripustetaan Hämeenlinnan kirkossa olevaan kastepuuhun. Kastepuu kuvaa yhteyttä Kristukseen ja seurakuntaan. Raamatussa Jeesus vertaa itseään puuhun ja opetuslapsiaan oksiin. ”Se, joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, tuottaa paljon hedelmää”, hän sanoo.

Sydänlehti ripustetaan messussa

Kastetun nimi luetaan Hämeenlinnan kirkon sunnuntain klo 10 messussa noin viikon kuluttua kasteesta. Messussa hänen puolestaan myös rukoillaan. Kastetun nimen lukemisen yhteydessä pappi ripustaa kastepuuhun puusydämen. Sydänlehdessä on kastetun nimi ja kastepäivä. Myös perheenjäsen tai muu kastetun läheinen voi ripustaa sydänlehden. Tällöin puusydän haetaan papilta kirkon sakastista ennen messun alkua.

Perheet kutsutaan vauvakirkkoon

Kaikki vuoden aikana kastetut kutsutaan perheineen henkilökohtaisella kutsulla ensimmäisen adventin vauvakirkkoon. Kastesydämet jaetaan vauvakirkossa muistoksi kastetuille. Sydänlehti lähetetään kotiin, jos perhe ei pääse kirkkoon.

Hämeenlinna-Vanajan seurakunnan kastepuuhun ripustettuja puisia sydämenmuotoisia lehtiä.