Hämeenlinnan kirkko

Hämeenlinna-Vanajan seurakunnan Hämeenlinnan kirkko

040 804 9451 vahtimestari

Hämeenlinnan kirkko on avoinna
- kesä-elokuussa klo 10-18. Opas paikalla 6.6.–5.8.2023 ti, to, pe ja la klo 10–18 (ei la 17.6. ja pe–la 23.–24.6.)
- syyskuussa klo 11–15
- toukokuussa klo 11–15
- loka–huhtikuussa klo 11–13.

Hämeenlinnan kirkko on Hämeenlinna-Vanajan seurakunnan pääkirkko. Kirkko sijaitsee Hämeenlinnan ydinkeskustassa torin laidalla. Kirkossa on istumapaikat noin 750 henkilölle ja lisäksi kirkon kappelissa 25 henkilölle. Tiilinen, valkoiseksi rapattu kirkkorakennus on valmistunut vuonna 1798, ja sitä on laajennettu kellotornilla vuonna 1837 sekä siipiosilla vuonna 1892. Kirkko on kustavilaisen klassismin tyylipuhtaimpia edustajia Suomessa.

Hämeenlinnan kirkon 3D-esittelyLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Esteettömyys

Pyörätuoliluiska on käytössä kirkossa pidettävien tilaisuuksien aikana Hallituskadun puoleisella sisäänkäynnillä. Kirkkosalissa on kuulosauvat ja induktiosilmukka.

Ohjeita tilojen varaajille ja hinnasto.

Muualla verkossa

Visit Häme

Historia

Hämeenlinnan kirkko on yksi maamme merkittävimmistä kustavilaisen klassismin edustajista. Vuonna 1798 valmistuneen kirkon piirustukset on tehnyt taidemaalari Louis Jean Desprez, joka oli Ruotsi-Suomen kuninkaan Kustaa III:n palveluksessa. Kirkon esikuva lienee ollut Rooman Pantheon-temppeli.

Alun perin kirkko oli ympyrämuotoinen ja sisustukseltaan amfiteatterimainen. Alttari oli keskellä kirkkoa, penkit sen ympärillä kohosivat loivasti seiniä kohti kahdeksassa lohkossa. Kirkon ulkonäkö muuttui ratkaisevasti vuonna 1892, jolloin kirkko laajennettiin ristikirkoksi Josef Stenbäckin suunnitelmien mukaan. Sisustus purettiin ja kirkkoon rakennettiin lehterit.

Kirkon sisustusta uudistettiin seuraavan kerran vuonna 1912 Ilmari Launiksen suunnitelmien mukaisesti. Kirkkoon tehtiin seinä- ja lasimaalaukset, jotka poistettiin vuoden 1964 peruskorjauksessa. Tuolloin kirkon sisustus palautettiin mahdollisimman lähelle alkuperäistä Aarno Ruusuvuoren suunnitelmien mukaisesti.

Alexsandra Ståltinin maalaama ja vuonna 1892 kirkkoon lahjoitettu alttaritaulu kuvaa Vapahtajan ilmestymistä Maria Magdalenalle pääsiäisaamuna.

Tekstiilitaitelija Irma Kukkasjärven suunnittelemat ja Fredrika Wetterhoff -säätiön kutomon valmistamat liturgiset kirkkotekstiilit otettiin käyttöön vuonna 1987. Lehterikaiteen taidetekstiili valmistui adventiksi 1998, jolloin vietettiin kirkon 200-vuotisjuhlia.

Urut

Urut ovat Ladegast-tyyliset ja vuodelta 2003. Ne on rakentanut saksalainen urkurakentamo Georges Heintz. Niissä on 36 äänikertaa.

Kuvia Hämeenlinnan kirkosta.

Pysäköinti

Kirkolla ei ole pysäköintipaikkoja. Pysäköinti Hämeenlinnassa.

Induktiosilmukka Induktiosilmukka
Lähes esteetön tila Lähes esteetön tila
wc wc

ke 20.3. klo 9.00

Raamattupiiri kirkon kappelissa

Päivä alkaa Sanan äärellä
ke 20.3. klo 15.00

Kuoroharjoitus (Kaikki laulamaan)

Tervetuloa kaikille avoimeen kuorolauluhetkeen!

Messu

Ajaton messu, jossa voit levätä rauhan ja pyhän äärellä.
ma 25.3. klo 18.00

Näytelmällinen Ahtisaarna

Näytelmällinen Ahtisaarna Hämeenlinnan kirkossa. Kolme iltaa todistajien silmin Tule ja koe hiljaisen viikon tapahtumat ja valmistaudu pääsiäisen iloon!
ma 25.3. klo 19.00

Kristillinen meditaatio ryhmä

Meditaatio on tie rakkauteen, rauhaan ja luottamukseen
ti 26.3. klo 18.00

ke 27.3. klo 9.00

Raamattupiiri kirkon kappelissa

Päivä alkaa Sanan äärellä
ke 27.3. klo 18.00

Näytelmällinen Ahtisaarna

Näytelmällinen Ahtisaarna Hämeenlinnan kirkossa. Kolme iltaa todistajien silmin. Tule ja koe hiljaisen viikon tapahtumat ja valmistaudu pääsiäisen iloon!