Hautajaiset ja hautauksen järjestäminen

Hämeenlinna-Vanajan seurakunnan hautauspalvelut auttavat sinua hautaamiseen ja hautojen hoitoon liittyvissä asioissa. Näiltä sivuilta löydät tietoa sekä hautauksen järjestelyihin että hautajaistilaisuuden käytännön järjestelyistä.

Jokaisella on oikeus tulla haudatuksi oman kotikuntansa seurakunnan ylläpitämälle hautausmaalle. Tämä koskee myös kirkkoon kuulumattomia vainajia, sillä kirkon hautausmaat toimivat yleisinä hautausmaina.

Hartaushetki sairaalassa

Vainajaa sairaalasta haettaessa on mahdollista viettää pieni hartaushetki, johon sairaalapappi tai hoitaja voivat osallistua. Potilasta sairaalassa hoitanut lääkäri antaa kuolintodistuksen ja sairaala toimittaa tiedon kuolemasta myös väestötietojärjestelmään. Ilman hautauslupaa vainajaa ei saa haudata.

Hautapaikan varaaminen

Voit varata hautapaikan Hämeenlinna-Vanajan seurakunnan hautauspalveluista numerosta 040 804 9444 (arkisin klo 9–12 ja 13–15). Hautaustapa vaikuttaa hautapaikan valintaan, joten etukäteen on hyvä miettiä eri hautaustapojen välillä. Sopimusta tehdessä saat käytännön ohjeet muun muassa mahdollisen muistomerkin valintaan ja haudan hoitoon liittyen.

Muualla verkossa

Polku kuolemasta hautaanLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Janakkalan seurakunnan sivuille koottu tietopaketti hautausjärjestelyistä. Tarkasta hautaukseen ja hautapaikkaan liittyvät ohjeistukset oman seurakuntasi sivuilta.

Neljä kynttilää palaa.

Hän vie minut vihreille niityille, hän johtaa minut vetten ääreen, siellä saan levätä.
(Psalmi 23:2)

Kirkkoon kuulumattoman hautaus

Myös kirkkoon kuulumattoman hautaus voidaan järjestää seurakunnan tiloissa. Ilman siunausta toimitettavat hautaustilaisuudet pidetään tavallisimmin Vuorentaan pienessä kappelissa.

Pappi voi pyydettäessä toimittaa myös kirkkoon kuulumattoman siunauksen – ei kuitenkaan silloin, jos vainaja on eläessään selvästi ilmaissut tahtovansa toisin tai jos pappi esimerkiksi sielunhoidollisessa keskustelussa saamansa käsityksen nojalla katsoo, ettei kirkolliseen hautaan siunaamiseen ole riittäviä perusteita.

Vuorentaan hautausmaalla on omat alueensa islaminuskoisille sekä tunnustuksettomille.