Pyhiinvaellus

Ota hetki aikaa ja hiljenny kuuntelemaan itseäsi, ympäristöä ja Jumalaa.

Pyhiinvaellus on ikivanha mutta samalla ajassa elävä perinne. Kautta aikojen ihmiset ovat kaivanneet pyhille paikoille ja tehneet matkoja niille. Matkalle motiivit ja merkitykset antaa vaeltaja itse.

Eri puolilta Hämeenlinnaa löydät reittejä, joihin on liitetty mietiskelytekstejä, virikkeitä ja rukouksen aiheita. Reittejä voit seurata Google Maps -palvelussa.

Ota oma aikasi ja etene rauhassa, yksin tai matkakumppanin kanssa.

Pyhiinvaellusreitit

Pieni pyhiinvaellus Hämeenlinnan keskustassa

Rakkauden pyhiinvaellus Aulangolla

Kirkkojen kierros Hattula - Hämeenlinna - Janakkala

Keväisiä puun oksia aurinkoisena päivänä, taustalla Aulangon linnoituksen torni.

Pieni pyhiinvaellus Hämeenlinnan keskustassa

Tämä pyhiinvaellusreitti kutsuu hiljaisuudessa katselemaan Hämeenlinnan maisemia; keskustaa ja rantaa. Vaellus myös kertoo jotakin Hämeenlinnan historiasta.

Vaellusreitti haastaa vaeltajaansa katselemaan myös omaa elämäänsä uusin silmin. Missä itse olet juuri nyt? Missä kaipaat suvantoa ja suojaa? Missä elämäsi näyttäisi kulkevan uuteen suuntaan?

Hiljainen pyhiinvaellus alkaa Hämeenlinnan vanhan kirkon paikalta ja päättyy Hämeenlinnan kirkolle suihkulähteelle. Jos Hämeenlinnan kirkko on auki, voit myös pistäytyä siellä ja hengähtää hetken.

Matkan kokonaispituus on noin 4,5 kilometriä.

Rakkauden pyhiinvaellus Aulangolla

Vaellus kutsuu tutkimaan yhteistä matkaa ja sitä hyvää, mikä yhteistä elämää on kannatellut. Reitti on suunniteltu kuljettavaksi yhdessä kumppanin kanssa ja se sisältää virikkeitä keskusteluun.

Rakkauden pyhiinvaelluksen lähtöpaikka on hotellin tai kylpylän parkkipaikalta. Matkan pituus on noin 4,5 kilometriä.

Kirkkojen kierros Hattula – Hämeenlinna – Janakkala

Varaa aikaa vaellukselle kävellen, pyöräillen tai autolla. Ota hetki vapaalle hengitykselle ja mietiskelylle. Tutustu samalla hämäläisiin kirkkoihin.

Hattulan Pyhän Ristin kirkon, Hämeenlinnan ja Vanajan kirkkojen sekä Janakkalan Pyhän Laurin kirkon kautta kulkeva reitti ja pyhiinvaellus sopii erityisen hyvin pyöräiltäväksi. Vaellus yhdistää historiaa, arkkitehtuuria, hämäläistä perinnemaisemaa ja kirkkotarhojen kauneutta sekä hiljentymisen kirkoissa.

Voit valita pohjoisen Hämeenlinna-Janakkala-kierroksen tai eteläisen Hämeenlinna-Hattula-kierroksen, jolloin matkaa kertyy noin 30 km kummassakin tapauksessa. Jos kuljet kahdeksikon muotoisen reitin molemmat kierrokset, reitin pituus on 61 km.

Vaellus on suunniteltu yhteistyössä Janakkalan ja Hattulan seurakuntien kanssa. Tarkista kirkkojen aukiolot seurakuntien sivuilta.

Voit tutustua kirkkoihin myös pienten tarinoiden ja mielenkiintoisten tehtävien avulla VIKKE (Virtuaalinen kulttuurimatkailu Kanta-Hämeessä) -mobiilisovelluksessa. Lataa VIKKE-sovellus Play kaupasta tai App Storesta. Pyhiinvaellukselle kirkkoihin pääset päätarinasta Oliver ja aarre.