Kahden vuoden odotuksen jälkeen: Missa Solemnis Hämeenlinnan kirkossa

Sunnuntaina 27.3. klo 17 Hämeenlinnan kirkossa esitetään Beethovenin kirkollinen suurteos Missa Solemnis, joka piti esittää jo keväällä 2020. Konsertti peruttiin sinä keväänä alkaneen koronaepidemian vuoksi.

Tyylilelty piirroskuva nuorehkosta Beethovenista.

Messun sisarteos, yhdeksäs sinfonia esitettiin Hämeenlinnan torilla kesällä 2020, kun koronarajoituksia oli väliaikaisesti lievennetty.

– Messun sanomassa korostuu juuri nyt messun lopussa kuultava dona nobis pacem, anna meille rauha, luonnehtii johtava kanttori Heikki Seppänen, joka johtaa esityksen.

Missa Solemnis, eli juhlallinen messu on Ludwig van Beethovenin säveltämä messu suurelle orkesterille, kuorolle ja neljälle solistille. Säveltäessään Beethoven oli jo kuuro. Beethoven itse piti messua suurimpana saavutuksenaan.

Konsertti on myös Beethovenin syntymän 250-vuotisjuhlakonsertti, nyt toki itse asiassa 252-vuotisjuhlakonsertti 1770 syntyneen säveltäjän kunniaksi.

Missa Solemnis on vaativa teos laulajille. Kuoro-osuuksissa kuullaan Vox Cantorum ja Dominante kuoroja. Solisteina ovat sopraano Tuuli Lindeberg, mezzo-sopraano Minna Koskikunnas, tenori Niall Chorell ja basso Nicholas Söderlund.

Ludwig van Beethoven: Missa Solemnis
Tawastia Sinfonia
Vox Cantorum ja Dominante kuorot
Tuuli Lindeberg, sopraano
Minna Koskikunnas, mezzo-sopraano
Niall Chorell, tenori
Nicholas Söderlund, basso

Vapaa pääsy, ohjelma 20 €. Esityksen kesto väliajan kanssa 1 tunti 45 minuuttia, yksi väliaika .

2022-03-15 14:50:05.0