Kuorot elokuvissa 2 -konsertissa sukelletaan suuriin tunteisiin

Kuorot elokuvissa 2 -konsertti tuo ilmaisuvoimaisen elokuvamusiikin Hämeenlinnaan sunnuntaina 15.5. klo 18 Verkatehtaan Vanaja-salissa.

IIso joukko iloisia nuoria aikuisia Hämeenlinnan kirkon rappusilla, ilmehtivät eloisasti kameralle.

Vox Vanajae on Hämeenlinna-Vanajan seurakunnan nuorten aikuisten sekakuoro, jossa on noin 40 laulajaa.

Noin 100 esiintyjän konsertissa kuullaan musiikkia vanhoista klassikkoelokuvista viime vuosien suosikkeihin, esim. Sound of music, Aladdin, Leijonakuningas, Frozen, Amadeus, Les Miserables Chernobyl-sarja.

– Elokuviin tehdään yllättävän paljon erittäin hyvää musiikkia. Kuorolaululle yleensäkin on eduksi, että siinä on dramatiikkaa ja että laulajat saavat sukeltaa erilaisiin rooleihin, luonnehtii kanttori Ismo Savimäki, joka johtaa konsertin neljää kuoroa.

Elokuvien musiikki ilmaisee usein voimakkaita tunteita. Savimäki on huomannut, että musiikki sopii erityisen hyvin nuorille laulajille.

– Laulunopiskelua auttaa, kun joutuu panemaan koko ilmaisunsa likoon. Ei riitä, että laulaa vain oikeat sävelet, pitää oppia ilmaisemaan musiikin herättämiä tunteita. Tässä elokuvamusiikki toimii hyvin, Savimäki kuvailee.

Elokuvamusiikki myös kiinnostaa nuoria. Savimäki halusi kuoroille kiinnostavan ja innostavan uuden alun koronarajoitusten jälkeen.

– Kuorot ovat joutuneet pitämään taukoja vaihtelevasti, nuorille oli toki sallittu enemmän kuin aikuisille. On harjoiteltu pienemmissä ryhmissä, välillä jopa ulkona. Vähän aikaa oli jakso, jolloin kokoontua sai vain ravintoloissa – silloin tietenkin kävimme pizzalla, jotta ryhmä pysyisi koossa! Kun laulaa taas sai, oli totuttava maskeihin.

Savimäki löytää maskeista laulajan kannalta hyvänkin puolen:

– Maskin kanssa laulaessa joutuu parantamaan artikulaatiota, jotta laulusta saa selvää. Hyöty voi näkyä maskeista luopumisen jälkeen.

Suurin osa konsertissa kuultavasta musiikista on alun perin tehty kuoroille, loput on vahvoja sooloteoksia, jotka on sovitettu kuorolle.

Konsertti on enemmän kuin kuorokonsertti, luvassa on kokonaiselämys. Uutuutena mukana musiikkiteatteri Spektrin ryhmiä. Viime syksynä käynnistyneessä musiikkiteatterissa harjoitellaan muun muassa laulua, tanssia ja näyttelemistä.

Kuorot elokuvissa 2-konsertin tekijät:
Kuorot Aurorina, Aurora, Vox Vanajae, Vanajan mieskuoro, johtaa Ismo Savimäki
Sibbe-siskot: Liisa Hytti, Dóra Lukács ja Veera Tapanainen
Kimmo Tapanainen, piano
Henri Sakki, lyömäsoittimet
Musiikkiteatteri Spektrin ryhmiä
Raimo Viitanen
Taustakuvat: Oona Savimäki
Työryhmä: Ismo Savimäki, Christa Talikka, Iina Sihvonen, Jaakko Hämäläinen

Kuorot elokuvissa 2 -konserri Verkatehtaan Vanaja-salissa sunnuntaina 15.5. klo 18.

Liput Verkatehtaan lipputoimistosta ja Ticketmasterista

2022-05-10 12:45:21.0