Kesän messut tarjoilevat uutta ja vanhaa

Hämeenlinna-Vanajan seurakunnan kesässä jumalanpalveluksia pidetään tuttuun tapaan kirkoissa joka sunnuntai klo 10, mutta uuttakin on luvassa.

Vanajan kirkon messut kesällä sunnuntaisin klo 12. Kuva kirkosta ja herätyskellosta, joka näyttää klo 12.

Vanajan kirkossa messu on kesäsunnuntaisin kello 12, joten aamupäivän aikana ehtii vaikka tekemään pienen pyhiinvaelluksen ja osallistua sitten messuun puolelta päivin, ehdottaa Hanna-Leena Kevätsalo-Vuorio, johtava kappalainen.

Vanajan kirkon perinteiset porttikahvit herätellään korona-ajan unesta. Paikalliset yhdistykset ja muut toimijat on kutsuttu järjestämään kirkkokahveja porttihuoneessa, joka on rakennettu 1700-luvulla.

– Porttikahvit pyritään järjestämään joka sunnuntai, jos vain saadaan vapaaehtoisia kahvin keittäjiä joka pyhälle. Porttikahvit on mukava tapa kokoontua yhteen messun jälkeen, tavata tuttuja ja tutustua uusiin ihmisiin. Vapaaehtoisella kahvirahalla voi tukea vaikkapa seurakunnan omaa nimikkolähetystyötä. Jos vuoron ottaminen innostaa, laita minulle viestiä, toivoo Elina Virtanen, vapaaehtoistyön koordinaattori. Elinan sähköpostisoite on elina.m.virtanen@evl.fi.

Linnan kasarmilla toteutetaan kenttämessu sunnuntaina 12.6. klo 17 seurakunnan ja puolustusvoimien yhteistyönä. Mukana varusmiesten yhtye. Sotilaskodin keittämien kirkkokahvien vapaaehtoinen maksu kerätään varusmiesten hyvinvoinnin tukemiseen.

Rengossa Sotkalinnan tanssilavalla pääsee tuulettamaan omaa kansallispukuaan ja ihailemaan toisten asuja Kansanlaulumessussa sunnuntaina 17.7. klo 12.

Kansanlaulumessu on rakennettu kansanlauluihin uusin jumalanpalvelukseen sopivin sanoin. Musiikista vastaa Kirkkopelimannit Kirsi Jaakkolan johdolla.

– Kansallispukutuuletus tarkoittaa, että otetaan se puku komerosta ja puetaan päälle. Näihin juhliin puku on oikein sopiva. Kokonaisen kansallispuvun sijaan voi pukea myös puvun osia, vaikkapa kansallispuvun hameen tai pelkän irtotaskun muun asun kanssa, talkoolainen Anne Laulajainen kertoo.

– Viime vuonna mukana oli paljon kansallispukuja, toinen toistaan upeampia kokonaisuuksia.

Heinärippi on vuosisatainen perinne Vanajan kirkossa, ja perinne jatkuu sunnuntaina 31.7. klo 12. Kesäisessä jumalanpalveluksessa seurakunta istuu pihalla, jos vain sää sallii. Saarnaava pappi kiipeää keskiaikaisen kivikirkon seinän sisällä kulkevaa käytävää pitkin ulkosaarnastuoliin ja puhuu kirkkokansalle kirkon länsipäädyn ikkunasta. Ulkosaarnastuoli on valtakunnallisestikin harvinainen erikoisuus. Se on aikanaan ollut käytössä suurina juhlapyhinä, kun kirkko täyttyi.

Uusi paikka jumalanpalvelukselle on Rengon Raparperi-messussa sunnuntaina 14.8. klo 12, kun messu pidetään paikallisen Raparperi-kahvilan piha-alueella.

Kesäillan tunnelmalliset ehtoollishartaudet Syöksynsuun leirikeskuksen leirikirkossa pidetään kesän aikana viitenä sunnuntai-iltana, 5.6., 19.6., 10.7., 24.7. ja 7.8. klo 18.

Kirkot auki kesällä

Hämeenlinnan kirkko on avoinna 1.6.–31.8.2022 klo 10–18. Opas on paikalla tiistaista lauantaihin 6.6.–6.8.2022. Rukoushetki tiistaista lauantaihin klo 12. Lapsiperheille on tarjolla itsenäisesti tehtävä kirkkoseikkailu.

Rengon kirkko on avoinna 1.6.–31.8.2022 ma–pe klo 10–15 (ei juhannusaattona).

2022-06-07 11:46:55.0