Diakonian juhlavuosi huipentuu syyskuussa

Vuosi 2022 on kirkon diakonian juhlavuosi, sillä tänä vuonna tulee kuluneeksi 150 vuotta ensimmäisestä suomalaisesta diakonissan vihkimyksestä.

1 (1).jpg

1.9.1872 Matilda Hoffman vihittiin Suomen ensimmäiseksi diakonissaksi. Diakonissakoulutus mahdollisti aikanaan naisille työn kirkossa. Tänä päivänä kirkon palveluksessa on noin 1300 diakoniatyöntekijää. Diakoniatyössä keskeistä on oikeudenmukaisuuden, yhdenvertaisuuden ja ihmisarvon puolustaminen. Yhteisöllisyyden ja osallisuuden vahvistamiseen pyritään erilaisilla toimintamuodoilla. Diakoniatyöntekijöiden keskusteluapu selkeyttää elämäntilannetta ja auttaa löytämään tarvittaessa muita avun lähteitä. Joissakin tapauksissa on mahdollista avustaa akuutissa taloustilanteessa. Lisäksi hädässä ruoka-apua joko elintarvikkeina tai aterioina. Terveyskysymyksissä apu voi olla neuvontaa ja palveluohjausta.

Diakonian juhlavuotta juhlistetaan eri tavoin Hämeenlinnassa. Valtakunnallista diakonian viranpäivää vietetään 1.9. tarjoilemalla hernesoppaa ja sielunhoitoa Hämeenlinnan torilla. Diakonian viikon aikana tarina teatteri Tässä esittää näytelmän: Tarinoita särkymisestä ja selviytymisestä ja lapset pääsivät etsimään aarteita diakonien ja diakonissojen avulla. Juhlamessu täydentää viikon.

Valokuva näyttely, Maailma on kaunis? Välähdyksiä diakoniatyöstä -näyttely on katsottavissa Pääkirjaston aulassa 3.9. asti, josta näyttely siirtyy Reskan Kulmaan. Siellä näyttely on esillä syyskuun loppuun asti.

2022-08-29 10:40:00.0