Walk in -terapia: Uusia vapaaehtoisia ammattilaisia etsitään

Walk in -terapiaan etsitään uusia vapaaehtoisia amattilaisia.
Yksikin kerta, eli 3–4 tuntia maanantai-iltana, 3 kuukauden aikana, olisi upea satsaus nuorten hyväksi!

Walk in terapia logo

Keväällä Hämeenlinnan kaupunki ja Hämeenlinna-Vanajan seurakunta aloittivat yhteistyössä matalan kynnyksen terapian 16–30-vuotiaille nuorille. Maksutonta apua tarjotaan Ohjaamon tiloissa Turuntiellä. Syyskuun loppuun mennessä terapiakertoja on ollut noin viisikymmentä.

Walk in  -terapia tarjoaa nopeaa apua nuoren mielen hyvinvoinnin tueksi, sillä yhä useammalla nuorella havaitaan masennusta ja ahdistuneisuutta. Samaan aikaan nuorisopsykiatrian potilasmäärät ja hoitojonot kasvavat.  Walk in -terapiaan ei tarvitse varata aikaa, eikä henkilötietoja kerätä lainkaan. Nuori voi vain tulla paikalle.

Vapaaehtoisena toimiva Tiina Haapsalo on työnohjaaja ja pian valmistuva ratkaisukeskeinen terapeutti. Hän kertoo, että nuoria on huolestuttanut oma tai perheen elämäntilanne.

– Nuoria huolettaa pääsääntöisesti oma ahdistuneisuus, sosiaalisten tilanteiden pelko,  kiusaaminen, yksinäisyys ja usein myös perheiden sisäiset tilanteet.

– Välillä asiakkaita on riittänyt iltaisin jopa useampia, joskus yksi on saanut apua. Useat jonottavat pitkään terapiaan pääsyä, se on kuukausia kestävä prosessi, joten nämä keskusteluhetket tuovat "ensiapua" siihenkin.

Vapaaehtoisia tarvitaan

Päivi Kangas, Hämeenlinna-Vanajan seurakunnan perheneuvoja kertoo vapaaehtoisten tarpeen kasvavan.

– Todellakin, uusia vapaaehtoisia tähän rinkiin toivottaisiin! Koulutustausta voi olla psykoterapeutin ja lyhytterapeutin koulutus. Myös tällä hetkellä koulutuksissa olevat sopivat hyvin tähän tehtävään. Mikäli vapaaehtoiseksi haluavalla ei ole edellä mainittuja koulutuksia, esimerkiksi pitkä kokemus nuorten kanssa työskentelystä ja terapialuonteiset koulutukset voivat tarjota riittävän valmiuden toimia tässä haastavassa tehtävässä. Päätökset vapaaehtoiseksi valinnasta tehdään siis yksilöllisesti.

– Yksikin kerta, eli 3–4 tuntia maanantai-iltana esimerkiksi 3 kuukauden aikana olisi upea satsaus nuorten hyväksi! Osa vapaaehtoisista on aktiivisempia, mutta kaikkien ei tarvitse olla. Harvemmatkin lupautumiset ovat kaikki tervetulleita ja otetaan ilolla vastaan, Kangas kertoo.

Vapaaehtoinen Tiina Haapsalo kokee, että auttaminen on ollut antoisaa.
– Koska olen aivan pohjakoulutukseltani nuorisotyönohjaaja, sydämeni sykkii nuorille. On myös hienoa saada tutustua kaupungin tekemään hyvään työhön nuorten parissa ja niihin tukirakenteisiin mitä siellä on. Ajattelen, että seurakunnan ja kaupungin nuorisotyössä on monella tavalla mahdollisuuksia tehdä yhteistyötä ja vahvistaa resursseja nuorten tukemiseksi.

– Nyt osa nuorista voi todella huonosti, ahdistusta on paljon - ja tästä huolesta on pidettävä ääntä ja siihen on kaikkien aikuisten yhdessä vastattava, sanoo Tiina Haapsalo.

Walk in -terapia ja avoimet ovet joka ma klo 16–20 Ohjaamo Stage, Turuntie 4, Hämeenlinna.

Ilmoittaudu vapaaehtoiseksi tai kysy lisää:

Päivi Kangas
perheneuvoja