Valotaide tuo nuorten ajatukset kirkon seinille

immanuel-pax-turvallisuudentila1.png

Mallikuva Immanuel Paxin Turvallisuuden tila -teoksesta, joka heijastetaan Hämeenlinnan kirkon julkisivuun Valoilmiö-taidefestivaaleilla 17.-19.11.2022.

Hämeenlinnan kirkon ulkoseiniä koristavat Immanuel Paxin valotaideteokset 17.–19.11.2022. Julkisivun suuri Turvallisuuden tila -valotaideteos on saanut innoituksensa Kaurialan lukion oppilaiden Erätauko-keskustelusta.

Teokset ovat osa Kulttuurikeskus ARXin järjestämää Valoilmiö-valotaidefestivaalia, joka järjestetään Lapsen oikeuksien viikolla. Festivaalin aikana monia Hämeenlinnan keskustan rakennuksia muutetaan valotaiteen avulla kaupunkitaideteoksiksi. Hämeenlinnan kirkon lisäksi valotaidetta löytyy myös Rengon seurakuntatalon pihamaalta.

Hämeenlinnan kirkon julkisivulle heijastetaan Immanuel Paxin Turvallisuuden tila -niminen taideteos. Kirkon toiselle seinustalle heijastettava Trespassing-videoinstallaatio on niin ikään Paxin käsialaa. Molemmat teokset käsittelevät vapauden ja turvallisuuden teemoja.

Turvallisuuden tila -teos on syntynyt Paxin ja Kaurialan lukion oppilaiden Erätauko-keskustelun innoittamana. Keskustelun alustuksena ja virittäjänä toimi Trespassing-installaatio.

- Kirkon ovi ja seinät ovat olleet keskustelupaikkoja. Haluamme tukea nuorten osallisuutta ja nyt annamme nuorille tilaa sekä puheenvuoron tuoda taiteen kautta näkyväksi sitä, mikä heitä tällä hetkellä huolestuttaa ja mietityttää, kuvailee Hämeenlinna-Vanajan kirkkoherra Kimmo Reinikainen.

Nuorten pahoinvointi ja lisääntyneet mielenterveysongelmat ovat jatkuvasti myös seurakunnan huolenaiheena. Hämeenlinna-Vanajan seurakunta on jo aiemmin ollut käynnistämässä nuorille suunnattua Walk in -terapiaa, jossa vapaaehtoiset mielenterveysalan ammattilaiset kuuntelevat nuorten huolia.

Lisätiedot Hämeenlinnan kirkon ja Rengon seurakuntatalon pihamaan teoksista:
Lähde: ARXLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Turvallisuuden tila/Säkerhetens rymd – Immanuel Pax, Hämeenlinnan kirkko

Onko minulla vapaus olla
Kuka sen päättää
Minä, me, vai ne

Kuka sen päättää
Kenelle kaupunkitila on olemassa
Kuka asettaa rajat
Kenelle tulevaisuus on olemassa
Kuka asettaa rajat

Immanuel Paxin teoksessa Turvallisuuden tila heijastetaan lasilevylle käsinmaalattuja diakuvia Hämeenlinnan kirkon julkisivuun. Teoksen piikkilanka ei ole terästä, vaan valoa – aineetonta.

Osallisuus: Valoilmiö-festivaalilla ensimmäistä kertaa nähtävä teos on saanut innoituksensa Erätauko-keskustelusta, jonka taiteilija kävi Kaurialan lukion 2. ja 3. vuosikurssin opiskelijoiden kanssa teemalla ”turvallisuus”.

Trespassing – Immanuel Pax, Hämeenlinnan kirkko

Videoinstallaatio tutkii vapauden ja turvallisuuden teemoja kääntämällä valvontakameran idean päälaelleen. Teoksessa kamera on korvattu projektorilla, joka piirtää seinään metallisen verkkoaidan siluetin. Kuvassa yhteen kahlitut aidan palaset muuttuvat vapauteen lentäviksi linnuiksi.

Vapauden ja turvallisuuden tasapainon voi nähdä hyvin erilaisena riippuen kummalta puolelta raja-aitaa asiaa tarkastelee. Nopeat muutokset sosiaalisessa, poliittisessa ja ekologisessa ympäristössämme pakottavat meidät pohtimaan omaa arvomaailmaamme.

Osallisuus: Trespassing käsittelee muun muassa turvallisuuden teemaa. Teos toimi alustuksena ja virittäjänä Erätauko-keskustelussa, jonka Immanuel Pax kävi lukiolaisnuorten kanssa kirkon julkisivuun tehtävän uuden teoksen teemoista.

Glowing Meadow – Flowers of life, Renko, Hinkaloistentie 1

Kasvit, kukat, perhoset hehkuvat taianomaisesti puiden välillä muodostaen suuren ja värikkään installaation. Uv-taideteoksen ovat tehneet yhdessä Flowers of Lifen kanssa Rengon koulun oppilaat. Teos on mielenkiintoinen yhdistelmä lasten luovuutta ja ammattimaista tekniikkaa. Mitä voimmekaan aikaansaada yhdessä?

Osallisuus: Rengon koulun oppilaat ovat osallistuneet maalaustyöpajoihin osana Kulttuuripolkua. Taiteilijakollektiivi ripustaa lasten teokset osaksi yhteistä teoskokonaisuutta.

Lisätiedot:
Kirkoherra Kimmo Reinikainen, kimmo.reinikainen@evl.fi, p. 040 804 9330