Pyhäinpäivänä kupponen kuumaa hautausmailla ja Mozartin Requiem kirkossa

Pyhäinpäivänä 5.11. muistelemme edeltä menneitä. Hämeenlinna-Vanajan seurakunta kutsuu kaupunkilaiset mukaan Surun virrassa -iltaan 1.11. Poltinahon seurakuntataloon, hautausmaille glögille ja juttelemaan lauantaina 5.11. ja tutustumaan Mozartin Requiemiin keskiviikkona 2.11. Reskan Kulmassa ja itse esitykseen lauantaina 5.11. klo 19 Hämeenlinnan kirkkoon.

Ilta sureville ja kaipaaville

Tiistaina 1.11. klo 18 Poltinahon seurakuntatalossa Surun virrassa, ilta sureville ja kaipaaville. Ajatuksia surusta, menetyksestä ja kuolemasta.

Illassa alustaa surua tutkinut ja surusta kirjoittanut kirkkoherra Juha Itkonen. Luvassa on myös musiikkia, iltatee ja mahdollisuus keskusteluun.

Tampereen Messukylän seurakunnan kirkkoherra Juha Itkonen on kirjoittanut kirjan Surun virrassa: Käytännöllinen opas surutukea antavalle. Itkonen on menettänyt kaksi syntymätöntä lasta ja tehnyt käytännön teologian väitöskirjan Kun vauvaonni vaihtuu kuoleman suruun.

” Suru voidaan nähdä virtana, jonka tulisi saada virrata vapaasti ilman esteitä. Metsäpuro, joka ei saa virrata rauhassa, soistuu ja vedestä tulee hiljalleen juomakelvotonta. Samalla tavalla suru, joka ei saa virrata vapaana, komplisoituu ja alkaa monin eri tavoin myrkyttää ihmisen kokemusta merkityksellisestä elämästä.” Itkonen kirjoittaa väitöskirjassaan.

Tunnetko Mozartin Requiemin?

W.A. Mozartin tunnetuimpiin teoksiin kuuluva sielunmessu eli Requiem on vain osittain Mozartin itse säveltämä. Työ jäi kesken, kun nuori säveltäjä itse kuoli kesken tilaustyön säveltämisen. Niinpä asiakkaan vaimon muistoksi tilattu teos on myös säveltäjän itsensä kuolinmessu.

Kirkkomusiikin historiaan paneutuvassa luentosarjassa 2022 vuotta kirkkomusiikkia perehdytään tähän teokseen keskiviikkona 2.11. klo 18 Reskan kulmassa. Mitä Mozartin viimeisestä työtä tiedämme ja mikä on sen merkitys kirkkomusiikille?

Requiemin pääsee kuulemaan Hämeenlinnan kirkossa 5.11. klo 19. Orkesterina Tawastia Sinfonia, johtaa Heikki Seppänen ja Sonja Seppänen. Vox Vanajae -kuoro, kuoron valmennus Ismo Savimäki. Solisteina sopraano Kaisa Kraft, altto Annastiina Tahkola, tenori Juho Punkeri, basso Jani Laaksonen. Vapaa pääsy. Ohjelma 15 €.

Hautausmailla glögiä ja kuuntelija

Pyhäinpäivänä päivystämme hautausmailla ja tarjoamme kuumaa glögiä. Ahveniston, Rengon, Vanajan ja Vuorentaan hautausmailla voit tavata seurakunnan työntekijän:

• Ahvenistolla klo 14–15.30 ja klo 17–18.
  • Rengossa klo 15–18
  • Vanajassa klo 14–15.30 ja klo 17–18
  • Vuorentakana klo 15–18

Muuta pyhäinpäivänä 5.11.

• klo 10 messu Hämeenlinnan kirkko
  • klo 16 hartaus Vanajan kirkko
  • klo 16 hartaus yhdessä ortodoksiseurakunnan kanssa Vanhalla hautausmaalla
  • klo 16 hartaus Ahveniston kappeli
  • klo 18 hartaus Rengon kirkko
  • klo 18 hartaus Vuorentaan iso kappeli

Hartauksissa luetaan kirkon tai kappelin viereiselle hautausmaalle viime pyhäinpäivän jälkeen haudattujen kristillisesti siunattujen vainajien nimet.

Tue Oct 25 09:38:31 EEST 2022