Kehtolauluja ja muita lempeitä säveliä Vanajan kirkossa

Hiljaisessa virrassa -musiikillinen ilta on Vanajan kirkossa keskiviikkona 16.11.2022 klo 18.

Ilta koostuu pääasiallisesti Päivikki Leinosen säveltämistä lauluista ja Raimo Paason tuoreen Syli -kehtolaululevyn lauluista.

HiljaisessaVirrassaFB2.jpg

Tule marraskuisena arki-iltana vastaanottamaan lempeitä säveliä hämyiseen kirkkoon. Levollistumaan ja avautumaan luovuuden virralle.

– Jo ennen syntymäämme olemme aistineet äidin kohdussa ääniä ja tunteita. Olleet osa hiljaista virtaa. Rakentuneet osaksi sukupolvien ketjua. Nyt, myöhemmin, elämän iloja ja suruja kokeneena voimme edelleen turvallisessa tilassa syntyä ikään kuin uudelleen. Uudistua, luottaa ja avautua. Siihen tarvitsemme peilejä; toisia ihmisiä, taidetta ja musiikkia, pohtii Päivikki Leinonen.

Illassa kuullaan muun muassa Päivikin säveltämä Inkeri Karvosen runo Hiljaisessa virrassa, lapsi uinuu äidissä.

– Laulussa sanotaan: ”Hiljaisessa kivussa äiti laskee aikaansa. Luomistyössä osana haavoittumaan altis.” Luomisen ihme on voimakas kokemus ja iso kiitollisuuden aihe. Laulusta tuli hyvin kehtolaulumainen ja sopii siksi hyvin Raimon kehtolaulujen kanssa yhteen., Leinonen mainitsee.

– Minulle hyräily ja musiikin keinuttavuus ja lempeät sanat tuovat luottamusta ja rauhaa. Senkin olen kokenut, että kehtolaulut lievittävät kipua ja poistavat jännitystiloja. Minusta tuntuu juuri nyt, vuonna 2022, että tarvitsemme erityisesti levollisuutta ja rauhaa, Raimo Paaso kertoo.

Illan tarkoitus on tarjota lohtua, turvaa ja toivoa sekä kokemus Kaikkivaltiaan Luojan turvallisesta sylistä.

Leinonen ja Paaso ovat opiskelutovereita. Leinonen toimii tällä hetkellä Hämeenlinna-Vanajan seurakunnassa kanttorina ja Paaso Oulun hiippakunnan hiippakuntasihteerinä, vastuualueenaan kirkkomusiikki ja jumalanpalveluselämä.

2022-11-08 16:58:57.0