​​​​​​​Seurakunta puhuu lapsen oikeuksista

Lapsen oikeuksien viikkoa vietetään 14.11.-20.11.
Viikolla on lapsille paljon tapahtumia.

Lapsen oikeuksien viikon tarkoituksena on herättää keskustelua lapsen oikeuksien toteutumisesta ja niiden edistämisestä. YK:n lapsen oikeuksien yleissopimus hyväksyttiin YK:n yleiskokouksessa 20.11.1989. Suomi oli aktiivisesti mukana lapsen oikeuksien sopimuksen valmistelussa ja laadinnassa ja allekirjoitti sopimuksen yhtenä ensimmäisistä valtioista vuonna 1990.

Lapsen oikeuksien sopimuksessa korostetaan lapsen syrjinnän kieltoa, oikeutta hyvään elämään, oikeutta osallisuuteen ja kuulluksi tulemiseen sekä lapsen edun ensisijaisuutta.  On tärkeää, että sopimus ei jää vain allekirjoituksen taakse vaan, että asiaa nostetaan säännöllisesti esille

Lapsen oikeudet ovat aikuisen velvollisuuksia

Lapsen oikeudet eivät ole vain sanojen helinää, vaan konkreettisia tekoja joka päivä lapsen hyvinvoinnin hyväksi.

–  ­Aikuisten tehtävä on huolehtia, että  lapsen oikeudet toteutuvat, sanoo kirkkoherra Kimmo Reinikainen. – Lapsen ääni on saatava kuuluviin koko yhteiskunnassa.

–  Seurakunnan näkökulmasta ajatellen, tavassa jolla jeesus nosti lapsia esiin, oli jo nähtävissä ituja lapsista ja lapsen oikeuksista huolehtimisesta. Tämän ajan seurakunnassa lapsen äänen kuulemisesta huolehditaan myös hallinnollisella tasolla, Reinikainen kertoo. ­ – Kaikissa esityksissä tehdään lapsivaikutusten arviointi. Se tarkoittaa sitä, että kaikissa päätöksissä mainitaan ja huomioidaan päätösten tai ehdotusten vaikutukset heihin.

Seurakunta juhlii lapsen oikeuksia

Lapsen oikeuksien viikolla Hämeenlinna-Vanajan seurakunta on järjestänyt erityistä ohjelmaa lapsille. Lapset pääsevät myös kokeilemaan ja harjoittelemaan äänestämistä. Seurakuntavaalien yhteyteen on luotu omat Nallevaalit, joissa lapset pääsevät äänestämään suosikkiaan erilaisten nallejen joukosta. Parasta nallea on päässyt äänestämään 7.11.- 11.11. välisenä aikana päiväkerhoissa tai perheryhmissä. Virallisena vaalipäivänä 20.11. nalleja pääsee äänestämään Hämeenlinnan kirkossa.

Onni-Karhun kirkkoseikkailu on maanantaina 14.11. klo 17.30-19 Hämeenlinnan kirkossa. Onni-karhu lähettää perheet seikkailemaan kirkkoon ja kurkkaamaan paikkoihin, joissa perheet eivät kenties ole aiemmin päässeet käymään. Seikkailemaan voi tulla omaan aikaan klo 17.30-19 välillä.

Keskiviikko on lapsiperheiden päivä ja kaikille avoin tapahtuma järjestetään Poltinahon seurakuntatalolla. Ohjelmassa mm. askartelua ja maksuton iltapala. Avoin Poltsari on ke 16.11. klo 17.30- 19.30 Poltinahon seurakuntatalolla.

Pe 18.11. klo 17.30 Nukketeatteri Sananjalan nukkenäytelmä Sasu ja taivaan linnut esiintyvät Poltinahon seurakuntatalolla. Esityksenkesto n.30 min, jonka jälkeen iltapalaa tarjolla. Maksuton tapahtuma.

2022-11-11 15:55:59.0