Adventtina avataan joulu torilla ja etsitään enkeleitä pitkin keskustaa

Tänä vuonna Hämeenlinnan joulu avataanensimmäisenä adventtina 27.11. Tori ja kirkko täyttyvät jouluisesta ohjelmasta ja markkinatunnelmasta. Enkelin lento -polku ilahduttaa kaupunkilaisia ensimmäisestä adventista loppiaiseen asti

Kopio IG_kuvia2022 (1).png

Kuvittaja: Antti Sakari Yrjölä

Kauneimmat joululaulut kajahtavat ensimmäistä kertaa torilla klo 14. Seurakunta tarjoaa maksutonta joulupuuroa klo 14 alkaen. Torilla pääsee tutustumaan myös seurakunnan toimintaan ja tapaamaan työntekijöitä.

Tavattavissa on myös joulupukki ja perheen pienimmät pääsevät ratsastamaan poneille. Iltapäivä on täynnä erilaisia musiikkiesityksiä. Torilla on lähetystyön ja nuorten yrittäjien jouluiset markkinat. Kirkkoherra Kimmo Reinikainen avaa kaupungin joulun ja sytyttää kuusen kynttilät klo 16.

Perinteinen suuri lyhty ilahduttaa torilla kävijöitä koko joulun ajan. Tänä vuonna lyhdyn rakentaa seurakunnan nuorisotyö.

Poltinaholta torille ja kirkkoon

Seurakunnan joulun avaus alkaa jo Poltinahon seurakuntatalolta. Perhemessu avaa joulun klo 12. Messun jälkeen tarjoillaan maksutonta puuroa. Perheen pienemmille on ohjelmassa myös askartelua sekä pomppulinna.  Iltapäivällä klo 15 on vauvojen vuoro. Vauvakirkossa ollaan joulun odotuksen tunnelmissa: on lauluja, rukousta ja paijaamista. Kirkkoon voi ottaa mukaan oman helistimen. Tarjolla myös maksutonta pientä purtavaa.

Valomessu just sulle

Kun joulu on avattu Poltinaholla ja Hämeenlinnan torilla, alkaa Valomessu klo 17 Hämeenlinnan kirkossa. Valomessu on astetta rennompi iltamessu kevyellä bändimusiikilla ja yhdessäololla täytettynä. Valomessun tarkoitus on olla toinen koti, perhe ja paikka, jossa saa uusia ystäviä ja pääsee elämän suurien kysymysten ja Pyhän äärelle. Valomessussa olennaista on hyvä fiilis, rento meno ja yhdessäolo. Reilun tunnin aikana lauletaan bändin säestyksellä, pohditaan elämää, sekä pyydetään apua omiin ja toisten suruihin ja haasteisiin. Valo on paikka just sulle - oletpa opiskelija, nuori aikuinen, lapsi tai aikuinen, vähemmän tai enemmän "hengellinen". Lapsille on messun aikana myös omaa tekemistä. Messun jälkeen jatkoillaan kahvin ja herkkujen kera.

Armas maasalon rakastetut sävelet

Ensimmäisen adventin iltana on vielä perinteinen adventtivesper  klo 19 Hämeenlinnan kirkossa. Kirkossa esitetään Armas Maasalon Adventtivesper eli musiikillinen iltajumalanpalvelus. Armas Maasalon säveltämän Adventtivesperin sävelmät (1924), joita on esitetty jo lähes sata vuotta, kuuluvat suomalaisen romanttisen kirkkomusiikin helmiin. Laulajia on komea määrä, kun mukana ovat Lammin kirkkokuoro, Hauhon kirkkokuoro, Tawastica-kuoro ja Vanajaveden nuorisokuoro. Johtaa Sonja Seppänen. Uruissa Heikki Seppänen. Liturgi Heikki Toivio.

Lisätietoja ensimmäisen adventin muista messuista ja ohjelmasta tästä.

Enkelin lento rakennetaan yhdessä paikallisten yritysten kanssa

Viime vuonna kaupunkilaisia ilahdutti seimipolku. Tänä vuonna voi ostosten tai iltakävelyn lomassa käydä katsomassa joulun erilaisia enkeleitä yritysten näyteikkunoissa. Yritykset ovat suunnitelleet ja rakentaneet enkelit itse, joten jokainen enkeli voi kertoa myös yrityksen tarinaa.

Ikkunoista näkee myös, mitä ihanaa enkelit lausuvat. Enkelin lento on nähtävillä 27.11–6.1. Reitin voi kulkea haluamassaan järjestyksessä. Enkelien lento -esitteitä on saatavilla osallistuvista yrityksistä ja seurakunnan palvelutoimistosta ensi viikosta alkaen.

Mukana ovat seuraavat yritykset:

• Ekomo Hair, Palokunnankatu 26
  • Hius- ja kauneushuone Kristalli, Kauppakeskus Goodman
  • Kaisan Kukka, Kirkkorinne 4
  • Kauneushoitola Inkeri Valtonen, Raatihuoneenkatu 33 A 4
  • Kellokeskus Laine, Raatihuoneenkatu 13 a
  • Noblessa-keittiöt, Sibeliuksenkatu 3
  • Optikko Kivinen, Palokunnnakatu 16
  • Original Sokos Hotel Vaakuna, Possentie 7
  • Partioaitta, Kauppapaikka Tavastila
  • Ravintola Uoma, Saaristenkatu 4
  • Reim Isännöinti, Sibeliuksenkatu 4
  • Remax Helmi, Palokunnankatu 24
  • Urheilulinna, Sibeliuksenkatu 2
  • Villa Marenki, Eteläkatu 3
  • ViolaMax-Brand Store, Kauppapaikka Tavastila

Enkelin lento -polun piirroskuvituksen on tehnyt Antti Sakari Yrjölä.

2022-11-21 12:21:00.0