Kuoronjohtajan vinkit Kauneimpiin Joululauluihin

Hämeenlinna-Vanajan seurakunnassa Kauneimpia Joululauluja lauletaan ensimmäisestä adventista tapaninpäivään asti monessa paikassa yhteensä 19 tilaisuudessa.

Seurakunnan kolmessa kirkoissa lauletaan Kauneimpia Joululauluja, lisäksi Hämeen linnan Kuninkaan salissa lauletaan 17.12. Tuomaan markkinoilla. Nuorten Kauneimmat Joululaulut 7.12. on tilaisuus laulaa nuorten bändin säestyksellä, tervetulleita ovat kaikenikäiset.

– Lucian-päivänä lauletaan ruotsinkielisiä joululauluja, yhdessä tilaisuudessa on viittomakielinen tulkkaus ja jouluviikolla pubikierros Hämeenlinnan keskustan neljässä ravintolassa, nostaa esiin pappi Sampo Kujala.

Kaipuu yhteiseen lauluun

Kauneimmat Joululaulut keräävät eniten väkeä kaikista seurakunnan joulun ajan tilaisuuksista.

– Uskon, että ihmisillä on kahden koronajoulun jälkeen suuri tarve kokoontua ja laulaa yhdessä. Joululaulut vievät sellaiseen maailmaan, jota ihminen kaipaa ja tarvitsee, lauluissa on turvaa ja toivoa. Myös maailman lapsille kerättävä lahja on tärkeä osa tilaisuuksia, Kujala pohtii.

Kauneimmat Joululaulut kaikuvat tänä vuonna kirkoissa jo 50. kerran heikoimmassa asemassa olevien lasten hyväksi Suomen Lähetysseuran kautta.

Uutuuksista klassikoiksi

Lauluvalikoima vaihtelee joka vuosi, ikisuosikkien lisäksi laulutilaisuudet ovat esitelleet suomalaisille monia uusia joululauluja.

Pekka Simojoen Tulkoon joulu ja Vexi Salmen sanoittama Sydämeeni joulun teen tulivat vihkoon suunnilleen samaan aikaan ja ne ovat nyt rakastettuja klassikoita. Klassikon asemaan alkaa jo päästä myös Carola Häggkvistin säveltämä Taivas sylissäni, kanttori Ismo Savimäki pohtii.

Tähti tähdistä kirkkain on sekin Vexi Salmen sanoittama laulu tämän vuoden lauluvihkossa.

Savimäki selailee tuoretta lauluvihkoa ja kertoo innostuvansa edelleen myös vanhoista klassikoista.

Me käymme joulun viettohon puhuttelee musiikillaan ja sanomallaan. Se on joulun ytimessä. Yksi suosikkini jo lapsuudesta on Kolmen kuninkaan marssi, se on jyhkeä ja aika harvinainen Kauneimpien Joululaulujen vihkossa.

Kaikki auki ja antaa palaa

Kuoronjohtaja Savimäellä on muutama vinkki tavalliselle laulajalle:

– Selkä suoraksi ja laula selkeästi ja suu auki. Avainsana on ’auki’. Kun kroppa, nielu, suu, mieli ja silmät ovat auki, niin laulu menee hyvin. Kun on auki fyysisesti ja henkisesti, laululla on tilaa virrata.

– Joskus ihmiset arastelevat laulaa kunnolla, jottei oma ääni erottuisi joukosta. Ääni saa erottua, siinä tekee palveluksen toisillekin, kun vaan antaa palaa. Mitä useampi rohkenee antaa palaa, se rohkaisee muita, ja yhteinen roihu on suurempi ja lämmittävämpi, Savimäki kannustaa.

Kauneimmat joululaulut Hämeenlinna-Vanajan seurakunnassa

• Kauneimmat joululaulut feat. nuorten bändi ja nuoret laulajat, 7.12. klo 19 Poltinahon seurakuntatalo
  • Lapsiperheiden kauneimmat joululaulut 7.12. klo 18 Jukolan Lintukoto. Maksuton joulupuuro klo 17–18.
  • Hämeen linna Kuninkaan sali 17.12. klo 12 ja 14 Tuomaan markkinoilla
  • Keskustan ravintoloissa 20.12. klo 18–21