Joulu Hämeenlinnan seurakuntien hautausmailla

Kynttilän vieminen läheisen haudalle kuuluu jouluun. Haudoilla käydään eniten jouluaattona, myös joulupäivä ja Tapaninpäivä ovat hautausmailla vilkkaita aikoja.

Joulu Hämeenlinnan seurakuntien hautausmailla

Ajoneuvoliikenne

Pyydämme hautausmailla liikkuvilta huomaavaisuutta ja varovaisuutta toisia hautausmaalla liikkuvia kohtaan. Autolla hautausmaalle ei saa ajaa.

Ahveniston hautausmaan vanha liittymä Ahvenistontiellä on suljettu liikenteeltä. Kulku Ahveniston hautausmaalle tapahtuu Sairaalakadun ja Hautaportinkujan (ent. Ahvenistonkuja) kautta. Ahvenistontien kevyen liikenteen yhteys hautausmaalle ja Hautaportinkujalle on säilytetty (Hämeenlinnan kaupunki). Ahveniston hautausmaan huoltorakennuksen piha-alueelle on tehty lisäparkkialue.

Ahvenistonkujalla pysäköiminen on kielletty. Pysäköintiä valvoo Hämeenlinnan kaupunki.

Hautausmaiden talvikunnossapito

Hautausmaiden pääkäytävät ovat auratut ja hiekoitetut. Mikäli omaisen haudalle ei esim. lumen vuoksi pääsisi, kynttilän voi jättää hautausmaan yhteiselle muistelupaikalle.

Muistelupaikat

Hautausmailla on muistelupaikkoja, joilla voi sytyttää kynttilän muualle haudattujen muistolle.

Suosi haudalla lyhtykynttilää – led-kynttilä on epäekologisin vaihtoehto

Hautausmaan henkilökunta suosittelee kestävää metallilyhtyä, jota voi käyttää vuodesta toiseen ja siinä poltettavaksi aitoja kynttilöitä tai ulkokäyttöön sopivia öljykynttilöitä. Led-kynttilä on epäekologisin vaihtoehto, sillä ne eivät sovellu sekajätteeseen.  Ne ovat sähkö- ja elektroniikkalaiteromua ja ne kuuluvat kierrättää sen mukaisesti.
Kynttilät on sytytettävä varovasti, jätä riittävä väli (n. 10 cm) seuraavaan kynttilään. Kynttilät asetetaan tukevasti maahan, ei lumeen tai muistomerkin päälle. Kynttilät ja lyhdyt asetetaan niin, että ne eivät sytytä kasveja tai muita hautakoristeita. Käythän pyhien jälkeen siistimässä haudan palaneista kynttilöistä.

Aattohartaudet ja muut joulun ajan tapahtumat

Katso aattohartaudet ja muut joulun ajan tilaisuudet seurakuntien kotisivuilta.

Hämeenlinnan seurakunnat toivottavat kaikille hautausmailla kävijöille rauhallista joulua

2022-12-20 09:54:31.0