Diakonityö auttoi suurta joukkoa hämeenlinnalaisia

Vuoden 2022 aikana Hämeenlinna-Vanajan seurakunnassa autettiin tuhansia kaupunkilaisia. Seurakunta antoi niin aineellista kuin taloudellista tukea.

Kopio Infonäytötsyksy2022 (Instagram-postaus (Neliönmuotoinen)).png

Ruokakasseja jaettiin yhteensä 1254 kpl. Hämeenlinna-Vanajan seurakunnan diakoniatyö toimii yhteistyössä Hämeenlinnan seudun Hyvän Tahdon ruokajakeluverkoston kanssa. Verkoston kautta ruoka-apua sai noin 120 000 henkilöä ja perhettä. – Kauppojen hävikkiruoan määrä on vähentynyt ja siksi avustuksista on tullut entistä tärkeämpiä.

Yksityiset henkilöt ja eri toimijatahot lahjoittivat diakoniatyölle lahjakortteja yht. 5030 eurolla. Lahjakortin saivat sata hämeenlinnalaista vähävaraista henkilöä ja perhettä.

– Lahjakorttien avulla mahdollistettiin muun muassa jouluruokien ostaminen ja lahjojen hankkiminen lapsille, kertoo diakoniantyön johtaja Virpi Kylmälahti. – Lahjoituksilla on hyvin suuri merkitys ja olemme niistä erityisen kiitollisia tällaisena aikana.

Muu auttaminen ja tuki

Vuoden aikana seurakunta järjesti diakoniaruokailuja kolme kertaa viikossa ja myös keskustan Reskan Kulmassa on ollut joka tiistai ilmainen aamupuuro, johon kaikki ovat olleet tervetulleita. Lisäksi kerran kuussa Lähiömessun jälkeen on ollut mahdollisuus nauttia ilmainen keittoateria.

Diakoniatyöntekijöillä on ollut 2700 tapaamista apua tarvitsevien henkilöiden ja perheiden kanssa. Diakoniatyöntekijät ovat tavanneet laitoksissa/asumispalveluyksiköissä 1000 henkilöä.

Ikäihmisten parhaaksi –avustus

Lahjoitus varoin seurakunta myönsi avustuksia vähävaraisille yli 65-vuotiaille henkilöille tärkeisiin elinkustannuksiin kuten ruokakuluihin/hygieniatuotteisiin, vaatteisiin/kenkiin, pienimuotoiseen virkistykseen tai muuhun hakijan esiin tuomaan tarpeeseen. Avustuksen mahdollistivat Hauhon ja Rengon Säästöpankkisäätiöiden antama 16 000 euron lahjoitus diakoniatyölle. Avustukset myönnettiin osto-osoituksena tai seurakunnalle toimitetulla laskulla.

Suurin osa hakijoista haki avustusta perustarpeisiin- talvivaatteisiin, ruokaan, hygieniatuotteisiin ja terveydenhuoltoon. Hakijoista suurin osa oli yksinasuvia, nuoria eläkeläisiä (65-74 v). Myönnetyt avustussummat olivat 100-400€.

Hämeenlinna-Vanajan seurakunta haluaa lämpimästi kiittää kaikkia auttajia ja lahjoittajia, niin yksityishenkilöitä kuin yrityksiäkin.

2023-01-21 14:20:38.0