Lasten Helmijengi-sururyhmään ilmoittautumisaikaa jatkettu 17.10. asti

Helmijengi-sururyhmä tukee lapsia, jotka ovat menettäneet läheisensä.
Pieni tyttö nojaa käsiinsä

Helmijengi on 6–10-vuotiaiden lasten sururyhmä, jossa lapset voivat jakaa kokemuksia ja käsitellä vanhempansa tai muun läheisensä kuolemasta muiden saman kokeneiden kanssa. Ryhmässä lapsi saa tietoa surusta ja kuolemasta. Lapsi saa apua etsiessään sanoja tunteilleen sekä keinoja tunteiden käsittelemiseen. Ryhmä työskentelee toiminnallisten menetelmien avulla.

Diakoni Jenni Valta-Sillanpää kertoo itselleen olleen oivalluksen lähteenä ajatuksen siitä, että jos pieni lapsi on tarpeeksi vanha rakastamaan, on hän myös tarpeeksi vanha suremaan. Lapsen surun käsittelyyn tarvitaan helliä ja hienovaraisia keinoja.

– Helmijengi on uusi toimintamuoto, jonka tarkoitus on tarjota näitä välineitä ja tukea sillä tavoin koko perhettä. Menetyksen kohdanneen lapsen vanhemmat joutuvat kantamaan monta surua, sillä heidän on oman murheensa keskellä autettava surevaa lasta, Valta-Sillanpää sanoo.

Helmijengi ei sovellu akuutissa kriisissä olevalle lapselle. Parhaimmillaan ryhmä soveltuu lapsille, joiden läheisen kuolemasta on kulunut puolesta vuodesta vuoteen.

Helmijengi kokoontuu kuusi kertaa Poltinahon seurakuntatalon päiväkerhotiloissa, Turuntie 34, torstaisin 24.10.–28.11. klo 17.30–19.

Ryhmän kanssa rinnan Poltinahon seurakuntatalossa kokoontuu myös lapsen vanhempien tai huoltajien ryhmä kolmena torstaina 24.10., 7.11. ja 28.11. Aikuisten vertaisryhmässä käsitellään perheen ja lapsen surua, kuullaan muiden kokemuksia ja etsitään keinoja tukea lapsia surun keskellä. On tärkeää, että jokaisen helmijengiläisen vanhempi tai huoltaja osallistuu aikuisten ryhmään. Sekä aikuisten että lasten ryhmään osallistuminen edellyttää sitoutumista kaikkiin kokoontumiskertoihin. Ryhmään ei voi tulla mukaan alkutapaamisen jälkeen.

Helmijengiä ohjaavat pastori Elias Riikonen ja nuorisotyönohjaajaNinnu Hurme. Vanhempien ryhmänohjaajina ovat diakoni Jenni Valta-Sillanpää ja perheasiain neuvottelukeskuksen johtaja Timo Korpinen.

HUOMIO: Ilmoittautumisaikaa on jatkettu. Ilmoittautumisia vastaanottaa ja tiedusteluihin vastaa 17.10. mennessä
pastori Elias Riikonen,
elias.riikonen@evl.fi, p. 040 804 9312.

2019-10-01 18:19:00.0