Kirkollisveroprosentti säilyy ennallaan vaikka verotulot vähenevät

Yhteisen kirkkovaltuuston kokouksessa päätettiin seurakunnan tuloveroprosentista sekä myytiin viimeinen Ojoisten tonteista.
Kokousnuija

Hämeenlinnan seurakuntayhtymän yhteinen kirkkovaltuusto päätti torstain 26.9. kokouksessaan kirkollisveroprosentista vuodelle 2020.

Tuloveroprosentti päätettiin säilyttää ennallaan 1,30 prosentissa, vaikka ennakonpidätysten määrän odotetaan vähenevät tulevina vuosina. Vähenemisen syinä ovat seurakuntien jäsenmäärän väheneminen sekä Hämeenlinnan kaupungin väestönkehitys.

– Vaikka tiedossa on, että seurakuntien taloustilanne ei tästä tule ainakaan paranemaan, emme kuitenkaan halua nostaa kirkollisveroa. Säästöjä tehdään sitten muualta, kun on sen aika, kertoo Hämeenlinnan seurakuntayhtymän talousjohtaja Kai Kauppinen.

Tänä vuonna ennakonpidätyksiä oletetaan kertyvän ennustettu määrä, mutta tällä hetkellä vertailu edellisiin vuosiin on mahdotonta verontilityslain uudistusten myötä.

Seurakuntayhtymän tuloveroprosentti on säilynyt samana vuodesta 2014 alkaen. Seurakuntayhtymä perustettiin vuoden 2009 alussa ja vuosina 2009 – 2013 veroprosentti oli 1,15 %. Kuusi vuotta sitten veroprosenttia nostettiin, jotta toiminnan saatavuus voitiin turvata koko seurakuntayhtymän alueella.

Ojoisten tontit myyty

Kaikki kymmenen seurakuntayhtymän Ojoisten Killintiellä sijaitsevista omakotitalotonteista on saatu myytyä.

Killintie 3:ssa sijainnut tontti oli alun perin suunniteltu seurakuntataloa varten. Tontti kuitenkin kaavoitettiin uudestaan vuoden 2018 alussa ja lohkottiin kymmeneksi omakotitalotontiksi, jotka yhteinen kirkkovaltuusto päätti myydä.

– Suurin osa tonteista myytiin hämeenlinnalaisille lapsiperheille. Nopea myyntiaika kertoo tonttien tarpeesta ja toisaalta vahvistaa sen, että päätös lohkoa ja myydä tontit oli oikea, Kauppinen toteaa.

Yhteinen kirkkovaltuusto kokoontuu seuraavan kerran 12. joulukuuta päättämään seurakuntayhtymän toimintasuunnitelmasta ja talousarviosta ensi vuodelle.

2019-09-27 18:23:00.0