Pyhäinpäivänä 2.11. muistetaan vainajia

Pyhäinpäivään kuuluu ajatus elävien ja kuolleiden yhteydestä Kristuksessa sekä kuoleman voittamisesta. Kirkoissa ja kappeleissa luetaan viime pyhäinpäivän jälkeen haudattujen kristillisesti siunattujen vainajien nimet ja hautausmailla syttyvät kynttilät omaisten haudoille. Pyhäinpäivän konserteissa kuullaan Elvis Presleyn gospellauluja ja Gabriel Faurén Requiem.
Konserttimainos, Gabriel Faurén Requiem

Pyhäinpäivän konsertissa Vanajan kamarikuoro esittää Gabriel Faurén Requiemin.

Karnevalistisen pyhäinpäivän aattoillan ja -yön eli halloweenin paholaisten väistyessä koittaa itse pyhäinpäivä, johon kuuluu ajatus elävien ja kuolleiden yhteydestä Kristuksessa sekä kuoleman voittamisesta. Pyhäinpäivänä 2.11. muistellaan vainajia. Kirkoissa ja kappeleissa sytytetään kynttilä vuoden aikana kuolleiden seurakuntalaisten muistoksi ja moni käy myös sytyttämässä kynttilän omaisensa haudalle.

Pyhäinpäivän perinteinen evankeliumi on Jeesuksen vuorisaarnassa oleva autuaaksijulistus, jossa Jeesus toivottaa tervetulleeksi Jumalan valtakuntaan osattomat, murheelliset, kaipaavat, rauhantekijät, puhdassydämiset ja vainotut.

Sanajumalanpalveluksissa kello 10 Vanajan ja Rengon kirkoissa sekä pyhäinpäivän hartauksissa kello 15 Ahveniston kappelissa ja kello 16 Vuorentaan kappeleissa luetaan kappelin tai kirkon yhteydessä olevalle hautausmaalle viime pyhäinpäivän jälkeen haudattujen kristillisesti siunattujen vainajien nimet. Myös vanhalla hautausmaalla Kaurialassa pidetään perinteinen hartaushetki, ristisaatto lähtee ortodoksikirkolta kello 15.50.

Pyhäinpäivän messussa kello 10 Hämeenlinnan kirkossa esiintyvät Vanajaveden nuorisokuoro sekä Sonja Niinikoski, laulu.

Sielunmessu ja gospellauluja

Poltinahon seurakuntatalossa iltakuudelta alkavassa ylistyslaulu- ja rukousillassa kuullaan 60-luvun herkkää Elvistä viisiäänisesti laulettuna pianon ja kitaroiden säestyksellä. Elvis is back -yhtyeessä ovat mukana Seppo JuntunenJohannes ÖsterlundTaru HallamaJuha KuivanenJoska Josafat ja Kim Ekblom. Konsertin jälkeen on yhteinen ehtoollisenvietto sekä mahdollisuus rukoukseen. Tarjolla on myös iltakahvit. Iltaa isännöi rovasti Yrjö Niemi.

Pyhäinpäivän huipentaa Hämeenlinnan kirkossa esitettävä Gabriel Faurén jylhä Requiem. Sen tulkitsee tänä vuonna 25-vuotisjuhlaansa viettävä Vanajan kamarikuoro. Kuoroa ja orkesteria johtaa kanttori Sonja Saarikko. Solisteina laulavat kanttorit Minna Koskikunnas ja Heikki Seppänen. Lisäksi urkuohjelmistoa esittävät kanttori Anniina Ilola ja vieraileva urkuri Heikki Hersta. Kello 19 alkavaan konserttiin on vapaa pääsy, käsiohjelman voi lunastaa ovelta 15/10 eurolla.

Tue Oct 29 10:44:00 EET 2019