Lahjoitukset mahdollistavat vähävaraisen joulunvieton

Hämeenlinna-Vanajan seurakunnan joulukeräyksessä voi lahjoittaa diakoniatyön asiakkaina oleville vähävaraisille hämeenlinnalaisille ruokaa sekä lahjoja lapsille ja nuorille.

kädet ojentavat lahjaa

Keräyksen kautta saadut lahjat toimitetaan diakonian asiakasperheille ennen joulua. Lahjoja saavat lapset ovat hämeenlinnalaisista perheistä, jotka ovat hakeneet seurakunnasta apua kuluneen vuoden aikana.

"Kun auttaa lasta, auttaa koko perhettä. Vanhemmat huojentuvat usein silmin nähden tiedosta, että heidän lapsellaan on mahdollisuus saada edes se yksi lahja. Ilo on perheen yhteinen", kertoo diakoniatyöntekijä Jenni Valta-Sillanpää.

Diakonian joulupöytä sijaitsee Tiiriön Prisman aulassa 12.–13.12. kello 13–19 ja 14.12. kello 10–16.

Joulupöydällä on jaossa koristeita, joissa on merkittynä lahjansaajan ikä, sukupuoli ja mahdollinen lahjatoive. Lahja ja koriste toimitetaan samaan paikkaan lahjakassissa ilman paketointia.

Ruoka on välittämistä

Diakoniatyön asiakkaista monet ovat pudonneet muiden yhteiskunnan turvaverkkojen ulkopuolelle. Tämän vuotisessa keräyksessä huomioidaan siksi myös yksinelävät vähävaraiset aikuiset.

"Joulu nostattaa selvemmin esille eriarvoisuuden tunnetta. Jokaisella ei ole rahaa ruokaan, saati piparipakettiin. Jouluna nälkä tuntuu tavallista kovemmalta", toteaa Valta-Sillanpää.

Keräyspisteessä otetaan vastaan ruokalahjoituksina säilyviä elintarvikkeita, kuten kahvia, teetä, kaakaota, suklaata, pipareita, keksiä, riisiä, tonnikala-, silli-, hedelmä- ja muita säilykkeitä.

"Pieneltäkin tuntuva lahjoitus voi mahdollistaa toisen joulun vieton. Se luo samalla yhteenkuuluvuuden tunnetta: tuolla jossakin on joku, joka välittää minustakin."

2019-12-02 14:24:00.0