Betlehemin Rauhantuli – Hae liekki 15.12. Hämeenlinnan kirkosta

Betlehemin Rauhantuli edustaa ihmisten välistä rauhaa sekä toivoa siitä, että yhdessä pystymme luomaan maailmasta paremman paikan. Hämeenlinnalaiset voivat liittyä rauhan verkostoon hakemalla liekin itselleen sunnuntaina 15.12. Kauneimpien Joululaulujen jälkeen.
lyhty loistaa pimeässä

Betlehemin Rauhantuli Suomessa

Jeesuksen oletetulle syntymäpaikalle rakennetussa kirkossa on palanut jo yli tuhat vuotta ikuinen tuli. Siitä liekistä sytytetään Betlehemin Rauhantuli, jota eri maiden partiolaiset jakavat vuosittain adventin aikana eri puolille maailmaa ihmisten lyhtyihin ja sydämiin. Hämeenlinnaan liekin tuo Anne Toukonen.

Suomeen liekki tulee laivalla Ruotsista ja alkaa levitä ympäri Suomea Turusta satojen partiolaisten toimesta. Anne Toukonen asuu kuudetta vuotta Hämeenlinnassa ja on joka vuosi hakenut liekin Turusta.

– Olen antanut tulen esimerkiksi joululahjaksi ystävilleni. Liekin jakamisesta tulee todella hyvä mieli. Liekki on pieni, mutta sen viesti on iso.

Betlehemin Rauhantuli on jaossa partiolaisten toimesta sunnuntaina 15.12. Kauneimpien joululaulujen jälkeen Hämeenlinnan kirkon pääovella. Noin tunnin kestävät joululaulutapahtumat alkavat Hämeenlinnan kirkossa kello 13, 16 ja 18.

Liekin hakijoita Toukonen ohjeistaa ottamaan mukaan hatullisen hautakynttilän tai myrskylyhdyn. Jos palavaa myrskylyhtyä kuljettaa autossa, tulee ikkunan olla raollaan, sillä petrooli on hengitettynä vaarallista ja se yleensä haisee ja aiheuttaa päänsärkyä. Liekin säilyttämiseen Toukonen suosittelee myrskylyhtyä tai öljykynttilää.

– Jos haluaa varmistaa, ettei liekki pääse sammumaan, pitää kynttilöitä olla palamassa useita eri aikaan sytytettyjä – ja lyhtyjäkin vähintään kaksi. Tarkoitus ei ole kuitenkaan stressata. Rauhan viesti on välittynyt juuri sillä hetkellä, kun joku antaa tai saa liekin. Kun tuli kuitenkin ennemmin tai myöhemmin sammuu lyhdystä, rauhantyö voi jatkua sydämissä!

Koska liekki leviää ihmiseltä ihmiselle, ei ole olemassa mitään rekisteriä siitä, minne kaikkialle se on kulkenut. Toukonen toivookin, että ihmiset jakaisivat sosiaalisessa mediassa päivityksiä rauhanliekistä, käyttämällä hashtageja #betleheminrauhantuli #liekinvartija #peacelightofbetlehem #rauhanliekkileviää.

2019-12-10 14:10:00.0