Jouluna käy kutsu kirkkoon

Jouluna hiljennytään ja vietetään aikaa yhdessä. Kirkkotilaisuuksia on jouluaattona, joulupäivänä ja tapaninpäivänä jokaiselle suotuisaan aikaan eri kirkoissa ja kappeleissa.

Vanajan kirkko lännestä kuvattuna, länsipääty näkyy valaistuna lumettoman ja mustan ympäristön keskeltä.

Vanajan kirkko talvi-iltana

Joulunpyhät ovat vuoden suosituimpia kirkossakäyntipäiviä. Tuhannet hämeenlinnalaiset haluavat jakaa toisten kanssa tiedon ja ilon Vapahtajan syntymästä ja kokea yhdessä syvää joulurauhaa.

JOULUAATTONA ollaan odotuksen täyttymisen ovella. Puoli tuntia kestävä jouluaaton hartaus pitää sisällään jouluevankeliumin, papin puheen, rukouksen, Herran siunauksen sekä yhteislaulua. Moni yhdistää aattohartauteen kynttilän viemisen läheisen haudalle. Hartauksia järjestetäänkin myös kaikissa hautausmaan yhteydessä olevissa kirkoissa ja kappeleissa.

JOULUYÖ on Kristuksen syntymisen yö. Jouluyön jumalanpalvelus on monessa kristillisessä kirkossa joulunvieton päätapahtuma, joka merkitsee joulupäivän alkua.

JOULUAAMUN jumalanpalveluksessa kuljetaan paimenten kanssa Betlehemiin katsomaan vastasyntynyttä Jeesusta.

TAPANINPÄIVÄ eli toinen joulupäivä 26.12. on ensimmäisen marttyyrin, Stefanoksen, ja hänen myötään kaikkien kristittyjen marttyyrien muistopäivä.

Jouluaatto tiistai 24.12.

klo 8.30–9 Joulurauhan julistus, Goodman

klo 9.30 kaikille avoin hartaushetki Kanta-Hämeen keskussairaalan kahvio, Kimmo Reinikainen, Tuula Portin, Sonja Saarikko ja Hämeenlinnan mieskuoro.

klo 13 Julbön på svenska Tavastehus kyrka, Mika Juppala ja Tor Nordström.

klo 13 aattohartaus Vanajan kirkko, Jaana Lehtonen ja Anniina Ilola.

klo 14.30 aattohartaus Vanajan kirkko, Jaana Lehtonen ja Sonja Saarikko.

klo 13 aattohartaus Ahveniston kappeli, Sauli Keskinen ja Siiri Mäenpää.

klo 14.30 aattohartaus Ahveniston kappeli, Sauli Keskinen ja Siiri Mäenpää.

klo 14 lapsiperheiden aattohartaus Poltinahon seurakuntatalo

klo 15 aattohartaus Rengon kirkko, Sinikka Tuori ja Karo Suopuro.

klo 16 aattohartaus Hämeenlinnan kirkko, Sauli Keskinen, Minna Koskikunnas ja Anna-Maria Lehtoaho.

klo 16 Vanajan kirkko, Jaana Lehtonen ja Anniina Ilola.

klo 16 aattohartaus Vuorentaan iso kappeli, Katja Pääkkönen ja Minna Koskikunnas.

klo 22 jouluyön jumalanpalvelus Hämeenlinnan kirkko, Hanna-Leena Kevätsalo-Vuorio

klo 22 jouluyön jumalanpalvelus Vanajan kirkko, Minna Lappalainen ja Anna-Maria Lehtoaho.

klo 24 jouluyön jumalanpalvelus Vanajan kirkko, Minna Lappalainen ja Anna-Maria Lehtoaho.

Joulupäivä keskiviikko 25.12.

klo 8 messu Rengon kirkko, Elias Riikonen ja Anniina Ilola.

klo 8 messu Vanajan kirkko, Katja Pääkkönen ja Markku Sintonen.

klo 10 sanajumalanpalvelus Hämeenlinnan kirkko, Sinikka Tuori, Sonja Saarikko ja Heikki Seppänen.

klo 12 jouluhartaus Hämeen linnan kuninkaansali, Ville Halkosaari, Sonja Saarikko ja Heikki Seppänen.

Toinen joulupäivä torstai 26.12.

klo 10 messu Hämeenlinnan kirkko, Ville Halkosaari, Minna Lappalainen, Minna Koskikunnas.

klo 18 messu Nummen kylätalo, Renko, Mika Juppala ja Heikki Seppänen.

klo 18 sanajumalanpalvelus Vanajan kirkko, Hanna-Leena Kevätsalo-Vuorio ja Markku Sintonen.

*Messussa vietetään ehtoollinen, sanajumalanpalveluksessa sitä ei ole.

Tue Dec 17 10:38:00 EET 2019