Hämeenlinna-Vanajan seurakunta soittaa kaikille yli 80-vuotiaille

Puhelinpalvelu toteutetaan työntekijöiden ja vapaaehtoisten voimin. Ikäihmisille soitetaan arkipäivisin klo 10–18. Soittajat eivät koskaan kysy henkilötunnusta, pankkitunnuksia tai muita henkilökohtaisia tunnistetietoja.

Hämeenlinna-Vanajan seurakunta aloittaa pääsiäisviikolla puhelinpalvelun tavoittaakseen varttuneimmat seurakuntalaiset. Tavoitteena on soittaa jokaiselle yli 80-vuotiaalle seurakunnan jäsenelle.

- Emme halua, että vanhukset jäävät yksin koronaepidemian aikana. Siksi soitamme kaikille yli 80-vuotiaille seurakunnan jäsenille. Haluamme varmistaa, että kaikki ovat tilanteen tasalla. Selvitämme myös, tarvitsevatko ikäihmiset kauppa-apua tai muuta tukea, kirkkoherra Kimmo Reinikainen kertoo.

Soittajat kertovat senioreille myös hämeenlinnalaisten organisaatioiden perustamasta ja Hämeenlinnan kaupungin koordinoimasta Akuutti Arkiapu -palvelusta. Mutta tärkeää on myös tarjota juttuhetki niille, joilla ei sitä arjessaan ole.

- Soittopalvelun tarkoituksena on myös antaa ikäihmisille mahdollisuus jutella jonkun kanssa. Pandemian aikana lähikontaktit eivät ole mahdollisia ja moni ikäihminen voi jäädä yksin. Meille Hämeenlinna-Vanajassa on tärkeää, että torjumme yksinäisyyttä. Soittamalla kaikille seurakunnan yli 80-vuotiaille jäsenille tarjoamme heille juttelutuokion, joita heillä ei ehkä muutoin olisi, Reinikainen täsmentää.

Puhelinpalvelu toteutetaan työntekijöiden ja vapaaehtoisten voimin. Vanhuksille soitetaan arkipäivisin klo 10–18.

Palvelun soittajat eivät koskaan kysy senioreiden henkilötunnusta, pankkitunnuksia tai muita henkilökohtaisia tunnistetietoja.

Keskusteluseuraa ja -apua on tarjolla kaikille keskitetystä puhelinnumerosta 040 8049 400, josta seurakunnan työntekijät ovat tavoitettavissa joka arkipäivä klo 12–20.

2020-04-07 09:29:38.0