Musamessu kokoaa nuoret virtuaalisesti

Huhtikuun musamessu 15.4. klo 19 tykittää striiminä Poltsarilta. Tunnelmasta ei tingitä, vaikka poikkeusoloissa ollaankin.

Iloa ja riemua Vapahtajan ylösnousemuksesta tulkitsee poikkeuksellisesti työntekijöistä ja parista vapaaehtoisesta kasattu bändi, sillä yleensä puikoissa ovat nuoret itse. Julianna Rantanen (kitara, laulu), Marko Kylväjä (basso, laulu), Elias Riikonen (cajon), Tilda Kylväjä (viulu) ja Osku Paappanen (piano) vastaavat virsien, nuorten veisujen ja muiden hengellisten laulujen esittämisestä.

Linkki striimaukseen löytyy seurakunnan nettisivuilta hameenlinna-vanajanseurakunta.fi/toivoa ja sitä voi seurata myös suoraan YouTubesta kanavalla Hämeenlinnan seurakunnat. Musamessu jää YouTubeen myöhempää katsomista varten.

Myös kotiseurakuntansa toimintaan osana rippikouluaan tutustuvat nuoret seuraavat striimausta kotoa käsin.

Musamessussa on nuorilla tekijöillä suuri merkitys, koska musamessu on nuoria varten. Musamessubändin lisäksi myös iltapalan kattavat nuoret, ehtoollista jakavat nuoret ja usein myös saarnassa ja rukouksessa ovat nuoret mukana. Nyt striimattava musamessu on "musajumis", sillä ehtoollista siinä ei vietetä.

Miten yhteys nuorten kanssa on toiminut poikkeusoloissa?

Poltsarilla eli Poltinahon seurakuntatalolla tavataan normaaliaikoina viikottain isolla joukolla nuortenilloissa ja isoskoulutuksessa. Onneksi sosiaalinen media on nuorille jo ennestään tuttu paikka ja nuorisotyönohjaajien tutut naamat pysyvät nuorten arjessa sitä kautta mukana nytkin. Nuorisopappi Minna Lappalainen kertoo nuoristyönohjaajien päivystävän somessa juttuseuraa kaipaavia varten ja muistuttavat nuoria siitä, että koska vain voi soittaa tai laittaa viestiä. Katselukertojen perusteella nuoret seuraavat @poltsarinnuoret-Instagramtiliä aktiivisesti.

Nuorisotyön tiimi on rakentanut viikko-ohjelman, jossa joka päivälle on hartauksia ja tiettyinä päivinä musiikkia, kisoja ja haasteita, live-nuorteniltoja, raamattuopetusta, pelaamista jne.

- Viime viikonloppuna toteutettiin Instagramissa @poltsarinuoret etänuortenleiri palmusunnuntain teemoissa. Etäleiripäivän ohjelmaan kuului aamuherätys ja -hartaus, ulkoilu-livelähetystä, tutorial-videoita palmusunnuntain askarteluun sekä virtuaalinen nuortenilta, kertoo Lappalainen.

Nuoret ovat kirjoittaneet tuntemuksistaan tutuille ohjaajille. Niiden mukaan on tapahtunut myös hyviä asioita, kuten, että on aikaa perheelle ja koulustressi helpottaa, että luonto alkaa parantua ja ihmiset nauttia niistä asioista, joita on pidetty itsestäänselvyytenä. Toisaalta tylsistyminen on myös totta, mutta sitäkin on ainakin osittain valjastettu oman elämän ja tulevaisuuden pohtimiseen.

- Mutta iso kysymys säilyy edelleen, ja varsinkin nyt poikkeusaikana etänuorisotyössä, että ketkä jäävät yksin vaille turvallisia ja tuttuja kontakteja, pohtii Lappalainen.

Kuva musamessusta Poltinahon seurakuntatalossa, Ville Tarhala

2020-04-09 13:24:43.0