Retkipäiviä koululaisille

Seurakunta kutsui koululaisia Syöksynsuun leirikeskukseen ulkoilemaan viimeisinä kouluviikkoina.

Hämeenlinna-Vanajan seurakunta on perinteisesti kutsunut toukokuussa neljäsluokkalaisia viettämään leirikoulupäiviä leirikeskukseen.

Etäopetuksen ajaksi varhaisnuoriso-ohjaajat kehittivät koululaisia varten verkossa pelattavan leirikoulupelin, jota he ovat pelanneet luokkaryhmien kanssa.

Ensi maanantaista lähtien myös Syöksynsuun leirikeskuksessa ulkoillaan turvallisesti luokka kerrallaan aamu- ja iltapäivävuoroissa. Kahden kesälomaa edeltävän lähiopetusviikon aikana seurakunta järjestää Syöksynsuun leirikeskuksessa retkipäiviä, jotka ovat ensisijaisesti tarkoitetut seurakunnan alueella kantakaupungissa ja Rengossa olevien koulujen neljänsien luokkien oppilaille. Koulut ovat tarttuneetkin tilaisuuteen ja aikoja on varattu runsaasti.

”Haluamme mahdollistaa lapsille pienen pääntuuletusretken ohjatusti ja samalla helpottaa hiukan koulujen tilanahtautta”, kertoo varhaisnuorisotyönohjaaja Ninnu Hurme.

Retkipäivien ohjelmassa on muun muassa melontaa, frisbeegolfia ja rastirata. Syöksynsuuhun tullaan omin eväin ja ulkoalueet ovat myös opettajan suunnitteleman ohjelman käytettävissä retkipäivän ajan puitteissa.

Paikalla on vain yksi luokka kerrallaan oman opettajan kanssa. Lisäksi paikalla on seurakunnan työntekijöitä.

”Hygieniasta ja turvaväleistä huolehditaan, kuten asiaan kuuluu. Meloessa kanootissa on kaksi ihmistä ja heidän välillään on luonnostaankin sopiva etäisyys. Makkaraakin on mahdollisuus paistaa, sillä luokka voi jakautua pienemmiksi ryhmiksi kahdelle nuotiopaikalle”, Hurme kertoo.

Seurakunnan varhaisnuorisotyönohjaajat pitävät kukin yhteyttä niihin kouluihin, joiden koulukummeina he toimivat. Kummit ovat olleet läsnä koulujen etäopetuksen aikana koululaisten WhatsApp-päivystysnumerossa sekä Kummeilta terveisiä -YouTube-kanavalla, jonne varhaisnuorisotyöntekijät ovat tuottaneet hartauksia, puuhavinkkejä ja muita tervehdyksiä.

2020-05-15 14:54:15.0