Juhannus

Tervetuloa juhannuksen iltahartauteen ja jumalanpalveluksiin. Vanajan kirkon sanajumalanpalvelus juhannuspäivänä striimataan ja on katsottavissa verkkosivuilla.

Hämeenlinna-Vanajan seurakunta, Vanajan kirkon torni ja taivas, kuva Tenho Pitkänen

Vanajan kirkon torni ja taivas, Tenho Pitkänen

Hämeenlinna-Vanajan seurakunta kutsuu viettämään juhannusaaton 19.6. iltahartautta kello 19 alkaen Rengon kirkkoon. Juhannuspäivänä, lauantaina 20.6., vietetään jumalanpalvelukset ilman ehtoollista kello 10 alkaen Hämeenlinnan kirkossa sekä kello 12 alkaen Vanajan kirkossa. Vanajan kirkon tilaisuus videoidaan ja lähetetään suorana YouTube-kanavalla Hämeenlinnan seurakunnat sekä verkkosivuilla Hämeenlinna-vanajanseurakunta.fi/toivoa.

Juhannuksessa yhdistyvät kirkollinen Johannes Kastajan muistopäivä, Suomen lipun päivä ja keskikesän luontojuhla. Ennen kristinuskon tuloa Suomeen vuoden valoisimpana aikana vietettiin sään, sadon ja ukkosen jumala Ukon juhlaa.

Johannes Kastajan muistopäivää on vietetty 400-luvun alusta asti. Sen ajankohta perustuu käsitykseen, että Johannes syntyi kuusi kuukautta ennen Jeesusta.
Johanneksen evankeliumissa Johannes Kastaja itse sanoo Jeesuksesta näin: ”Hänen on tultava suuremmaksi, minun pienemmäksi.” Kirkkoisä Augustinus (354–430) yhdisti tämän kommentin kesäpäivän ja talvipäivän seisauksiin. Johanneksen juhlan jälkeen päivät lyhenevät, Jeesuksen syntymäjuhlasta jouluna valo alkaa taas lisääntyä.

Johannes Kastaja eli autiomaassa askeettisesti ja Jumalalle vihkiytyneenä. Hän saarnasi parannuksen tekoa ja kääntymystä sekä kastoi ihmisiä Jordan-virrassa, myös Jeesus sai häneltä kasteen.

2020-06-15 17:41:01.0