Aamukaste-kastetapahtuma

Aamukaste-tapahtuma mikkelinpäivänä 4.10. on herkkä mutta rento tapa kasteen järjestämiseen. Aamukasteella kaikki on valmista.

Hämeenlinna-Vanajan seurakunta, Aamukaste, kasteella olevan vauvan varpaat pilkistävät mekon alta. Heli Mie...

Kuva Heli Mielonen

Seurakunta järjestää mikkelinpäivänä 4.10. Aamukaste-kastetapahtuman, jossa kastetaan useita lapsia saman päivän aikana. Kastevuoroja voi varata Hämeenlinna-Vanajan seurakunnan palvelutoimistosta, p. 040 804 9333.

Aamukaste on herkkä ja juhlallinen, mutta rento tapa kasteen järjestämiseen. Kaikki on tehty valmiiksi perheen puolesta myös kakkukahveista koristeluun. Mikkelinpäivä on enkelien päivä. Mikkelinpäivän evankeliumi asettaa uskon esikuvaksi lapsen ja kertoo, että lasten enkelit saavat taivaissa joka hetki katsella taivaallisen Isän kasvoja.

Kun perhe on varannut ajan Aamukaste-kastetapahtumasta, kastepappi ottaa yhteyttä sopiakseen kastekeskustelusta. Keskustelussa käydään läpi tilaisuuden kulku, ja vanhemmat ilmoittavat, kenet tai keitä ovat aikoneet kutsua kummeiksi sekä sovitaan tilaisuuden yksityiskohdista, kuten laulettavista virsistä.

Aamukaste järjestetään Poltinahon seurakuntatalossa. Kaste on erillisessä tilassa kullekin perheelle erikseen. Seurakunta tarjoaa kaikille kakkukahvit, joille siirrytään oman kastevuoron jälkeen. Kakkupöytä on katettu yhteiseen tilaan koko tilaisuuden ajaksi.

Kasteperheen vieraat ovat tervetulleita kastejuhlaan.

Jokainen kasteperhe saa papilta kastekassin, joka sisältää kastekynttilän, rukouspussukan ja rukouskortteja. Kasteperhe voi lisäksi valita joko Oma Raamattu -pahvikirjan tai Kotien rukouskirjan.

Juhlapaikkaan on valmistettu hiljainen tila, joka toimii lastenhoitohuoneena ja rauhallisena imetyspaikkana. Leikki-ikäisille on leikkinurkka. Seurakunnalla on myös useita erilaisia kastemekkoja, joita saa lainata.

Aamukaste on maksuton.

Aamukasteelle voi tuoda pienen tai vähän isommankin lapsen kastettavaksi, sillä seurakunta kutsuu myös niitä perheitä kasteelle, joissa kaste on syystä tai toisesta jäänyt lapsen tai nuoren vauva-aikana järjestämättä. Kasteelle ei ole aika- tai ikärajaa.

Seurakunta haluaa muistuttaa, että keinot kasteen järjestämiseen ovat monet, ja että kaste antaa lapsen elämälle hyvän alun. Se tuo Jumalan ja ihmisten keskinäisen rakkauden, turvan ja toivon näkyvällä tavalla keskelle elämän epävarmuutta – tietenkin kastettavalle, mutta myös kastettavan perheelle ja läheisille.

Lisätietoja: Aamukasteen vastuupappi Elias Riikonen, p. 040 804 9312.

Kuva Heli Mielonen.

2020-07-15 08:00:00.0