Myöhäisromantiikkaa ja improvisaatiota Henri Herstan urkukonsertissa 16.7.

Hämeenlinna-Vanajan seurakunnan kesäillan urkukonsertissa nautitaan myöhäisromantiikan mestareiden August Ritterin, Franz Lisztin ja Max Regerin urkumusiikista Hämeenlinnan kirkossa 16.7. kello 19.

Hämeenlinna-Vanajan seurakunta urkuri Henri Hersta

Urkuri Henri Hersta

Helsinkiläisen urkurin Henri Herstan taituroimana kuullaan muun muassa Max Regerin valtava koraalifantasia Halleluja! Gott zu loben, bleibe meine Seelenfreud.

– Urkuteokset sisältävät poikkeuksellisen suuria soittoteknisiä haasteita. Parhaimmillaan Reger on kuitenkin äärimmäisen mielenkiintoinen, voimaperäinen ja ilmaisultaan persoonallinen säveltäjä, kertoo Hersta, jolla on läheinen suhde Regerin musiikkiin.

Konsertti huipentuu Beethoven 250 -juhlavuoden merkeissä konsertti-improvisaatioon Beethovenin 9. sinfonian kuuluisasta Oodi ilolle -teemasta. Improvisaatio voi olla hyvin vapaata musisointia, mutta konsertti-improvisaatioon yhdistyy usein ennalta opeteltujen, hyvin hallittujen instrumentaalisten sapluunojen soveltamista esimerkiksi virsisävelmän pohjalta. Beethovenin 9. sinfonian Oodi ilolle on yksi klassisen musiikin historian tunnetuimmista teemoista.

Yleisö pääsee poikkeuksellisesti seuraamaan urkurin työskentelyä kirkossa screenin välityksellä.

Henri Hersta on konsertoinut ympäri Suomea solistina ja kamarimuusikkona. Hänet valittiin vuonna 2001 Lahden kansainvälisen urkuviikon ja 2008 Pori Organ -festivaalin nuoreksi taiteilijaksi. Hersta on toiminut kanttorina eri seurakunnissa Etelä-Suomessa. Vuodesta 2015 hän on toiminut Helsingin Töölön seurakunnan kanttorina.

Konserttiin on vapaa pääsy.

Kesäillan urkukonsertti
Henri Hersta, urut