Huolestuttaako tietomurto? - kirkko tarjoaa tukea

Tuhannet suomalaiset, myös monet nuoret ja lapset, ovat saaneet lauantaipäivän aikana Vastaamon tietomurtoon liittyviä kiristyssähköposteja. Monet pelkäävät ja ovat ahdistuneita, koska henkilötietoja on vuodettu ja kaikkein salaisimpia henkilökohtaisia asioita uhkaa julkaisu. Seurakuntien työntekijät ovat tukenasi.

On tärkeää, ettei kukaan jää tässä yksin. Tarvitaan kuuntelijoita ja lohduttajia. Voimme myös rohkaista hakemaan apua ja tekemään rikosilmoituksen. Jokainen tarvitsee joskus toisen apua, kenenkään ei tarvitse jäädä yksin murheidensa kanssa.

Rukoilemme voimia ja siunausta kaikille, joita tämä surullinen tilanne koskettaa. Kirkoissa ympäri Suomen muistetaan tänään tietovuodon uhreja esirukouksessa.

Seurakunnan työntekijöille voi soittaa. Tukea tarjoavat myös mm. Kirkon keskusteluavun Palveleva puhelin, Mieli ry Kriisipuhelin ja Rikosuhripäivystys (riku.fi)

Kirkon keskusteluavun sivuille

Ohjeita tietovuotorikoksen uhreille:

Toimi näin jos tietojasi on vuodettu verkkoon, Rikosuhripäivystyksen ohjeet.

Tietovuodon kohteeksi joutuneen muistilista, Elinkeinoelämän keskusliitto.

2020-10-26 10:44:45.0