Tuo valoa pimeään ja seuraa tähteä!

Hämeenlinna-Vanajan seurakunta kutsuu Hämeenlinnan asukkaat ja yritykset mukaan levittämään valoa ja toivoa ripustamalla joulun tähtiä ja muita valoja ikkunoihin.

Piirroskuva, jossa teksti Seuraa Tähteä!

#seuraatähteä -somehaaste innostaa ulkoilemaan ja bongailemaan ikkunoissa näkyviä tähtiä.

Kirkkovuosi ja joulunaika alkavat adventista. Ensimmäinen adventti vie meitä pimeyden keskellä pikkuhiljaa kohti joulun odotusta ja lisääntyvää valoa. Adventin kynttilät symboloivat valoa ja toivoa, ne ennakoivat tulevaa vapahtajan syntymää. Joulun tähden valo johdattaa adventtina alkavasta joulun odotuksesta seimen äärelle saakka.

- Tähti oli ensimmäinen joulun merkki. Tänäkin jouluna se viestittää joulun saapumista. Tähden valo on täynnä toivoa ja rauhaa, kaikkea sitä mitä tänä erikoisena jouluna tarvitsemme”, toteaa kirkkoherra Kimmo Reinikainen.

Seurakunnan iltapäiväkerhossa lapset ovat askarrelleet paperista joulutähtiä, joita lahjoitetaan myös hämeenlinnalaisille yrityksille, jotka haluavat ripustaa lasten tekemän tähden ikkunalleen. Joulunajan Kotikirkko-lehdestä löytyy tähden askarteluohjeet, joiden avulla tähden voi tehdä myös kotona.

- Haluamme luoda mukavaa ja valoisaa tunnelmaa pimeään vuodenaikaan. Tämä haaste on jatkoa ”bongaa nalle ikkunassa” -kampanjalle, joka viime keväänä innosti lapsiperheitä ympäri Suomea liikkumaan ja ulkoilemaan omassa kotikaupungissaan", pastori Katariina Sorsa kertoo.
​​​​​​​
Ikkunatähti voi olla itse tehty, kaupasta ostettu, vanha perintötähti, moderni valoteos, millainen vain. Hyvä sijoituspaikka tähdelle on sellainen, että sen voi nähdä kadulta tai tieltä. Tähtiä voi bongailla myös seurakunnan tilojen ikkunoista.

2020-11-26 16:51:00.0