Hämeenlinna-Vanajan seurakunnan soittokierros: Ikäihmisillä huoli läheisistä

Ikäihmisillä alkaa olla koronaväsymystä, mutta yleinen henki on, että "pahempaakin on koettu".

Kädet pitelevät matkapuhelinta.

Hämeenlinna-Vanajan seurakunnan soittokierros ikäihmisille on lopuillaan. Seurakunnan työntekijät ja vapaaehtoiset ovat pian soittaneet kaikille seurakunnan 80 vuotta täyttäneille jäsenille, jotka ovat olleet puhelimitse tavoitettavissa. Lähes kaikki tavoitetut ikäihmiset ovat olleet soitosta iloisia.
Diakoni Lauri Nurmen mukaan ikäihmiset tuntuvat selviävän ihan mukavasti, mutta koronaväsymystä alkaa jo olla.
– Moni toivoo, että loppuisi tämä korona jo. He eivät ole päässeet koko aikana mihinkään, läheiset eivät ole voineet käydä, lapsenlapsia ei ole voinut nähdä, on kaikenlaista hankaluutta. Silti he yleensä ovat enemmän huolissaan läheisistään kuin itsestään, ja yleisvire on myönteinen. Moni sanoo, että pahempaakin on koettu, Nurmi kuvailee.
Soitot tavoittavat noin kolmanneksen kaikista seurakunnan yli 80-vuotiaista jäsenistä, sillä kaikille ei löydy puhelinnumeroa, numero voi olla salainen, tai ei haluta vastata tuntemattomaan numeroon.

Koronarajoitukset vaikuttavat edelleen seurakunnan toimintaan. Rajoitusten vuoksi seurakunnan aikuisille suunnatun toiminnan tauko jatkuu ainakin 31.1.2021 saakka. Lasten pienryhmät ovat voineet aloittaa. Koululaisten Oma Olkkari -toiminta käynnistyy 19.1.2021.
Jos korona-aika tuntuu vaikealta tai yksinäiseltä, ota rohkeasti yhteys seurakunnan työntekijöihin.

2021-01-11 13:26:00.0