Kerhoja ulkona, ryhmiä etänä, sopeutamme toimintaamme

Hämeenlinna-Vanajan seurakunta vastaa kiristyneisiin koronasuosituksiin siirtämällä toimintaa verkkoon ja ulos. Pienryhmät kokoontuvat entistä enemmän verkossa ja etäyhteyksin. Uutta verkkovälitteistä toimintaa aloitetaan korvaamaan kasvokkaista toimintaa.

Pulkkaileva lapsi kumossa.

Aikuisten toiminta ja tapahtumat pysyvät tauolla. Lasten kuorot jäävät nekin pidennetylle tauolle 15.2. asti. Muut lasten ja varhaisnuorten kerhot, esimerkiksi kokkikerhot, askartelukerhot ja liikuntakerhot jatkavat nykytiedon valossa vasta hiihtoloman jälkeen 8.3. Partioryhmät kokoontuvat ulkona maksimissaan 10 hengen ryhmissä. Koululaisten iltapäiväkerhot jatkavat edelleen, ne eivät jää tauolle.

Lapsiperheille tarjotaan säännöllisiä Facebook live -lähetyksiä, etäkerhotoimintaa ja lastenhoitoa ulkona Poltinahon seurakuntatalon pihassa, jotta vanhemmille voitaisiin tarjota pieniä hengähdyshetkiä. Tulossa on myös vanhempien vertaiskokoontumisia etäyhteyden avulla.

Päiväkerholaisten perheet saavat tämän viikon aikana tiedon muutoksista.

– Osa toiminnasta siirtyy ulos, toteutamme päiväkerhoja pienissä ryhmissä ulkona, vähän lyhyemmän ajan. Tilanne on nyt todella hankala, koska päiväkerho on osalle perheitä ainoa hetki, kun lapset ovat kodin ulkopuolella, kertoo johtava lapsityönohjaaja Kaisa Nurmi.

Diakoniatyöntekijät on yhteydessä asiakkaisiin puhelimitse ja muin etäyhteyksin. Diakonian ajanvaraus toimii normaalisti ja numerosta voi tiedustella myös ruoka-apua. Hartaushetkiä tallennetaan ja tarjotaan riskiryhmille esimerkiksi palveluasumisyksiköissä esitettäväksi. Juttuseuraa kaipaaville järjestetään etäkahvitteluryhmiä.

Jumalanpalvelukset lähetetään Vanajan kirkosta joka pyhä kello 10 Youtube-kanavalla. Joulun alla aloitettuja vaeltavia jumalanpalveluksia jatketaan. Vaeltavassa jumalanpalveluksessa osallistujat kiertävät ulkona jumalanpalveluskaavan mukaan rakennettua polkua yksin tai perheenjäsenen seurassa.

Kirkollisissa toimituksissa on edelleen 10 osallistujan rajoitus ja seurakunta suosittelee vahvasti maskien käyttöä ja turvaetäisyyksistä huolehtimista.

– Seurakunnan työntekijät ovat sinua varten, jos korona ahdistaa tai on muuten vaikeaa elämässä. Ota rohkeasti yhteys kehen tahansa työntekijäämme, kehottaa kirkkoherra Kimmo Reinikainen.

Diakonian ja työntekijöiden yhteystiedot löytyvät seurakunnan verkkosivuilta tai puhelimitse 03 626 41 (arkisin klo 9–15).

Wed Jan 20 11:54:37 EET 2021