Yhteisvastuukeräyksellä vanhuusköyhyyttä vastaan

Juuri käynnistyneen valtakunnallisen Yhteisvastuu-keräyksen teemana ovat tänä vuonna ikäihmisten taloudellinen ahdinko ja digitaidot.

Kuusi yhteisvastuukerääjää keräyslippaineen ja teksti: osallistu keräykseen. Yhteisvastuu.fi

Irma ja kädessä neulomus.Hämeenlinnalainen Irma kertoo Yhteisvastuu-keräyksen tv-dokumentissa, miten talous keikahti, kun aviopuoliso sairastui, ja iso apteekkilasku meni perintään. Irma on saanut taloudellista apua seurakunnan diakoniatyöstä.

- Olen diakonialle erittäin kiitollinen siitä, että olen saanut sieltä niin paljon apua. Se on ainoa laitos, joka on auttanut, Irma kertoo dokumentissa.

Dokumentissa Hämeenlinna-Vanajan seurakunnan diakoniatyöntekijä Riitta Savander vie ruoka-apua Irmalle. Savander käy paljon vanhusten kodeissa seurakunnan alueella.

- Usein ikäihmiset ovat oppineet elämään niukasti. Heissä on monia, joilla olisi oikeus toimeentulotukeen, mutta heille ei tule mieleenkään hakea sitä. Tähän saattaa liittyä häpeää tai ihan vain ajatus, että kyllä minä pärjään ilmankin. Esiin voi tulla myös digitaidottomuus. Tuen hakeminen on aika yksinkertaista, jos osaa käyttää tietokonetta, Savander kuvailee.

Jos ei osaa käyttää digitaalisia palveluja, vaikkapa pankkiasiointi on hankalaa.

- Suoraveloitusta osataan käyttää, mutta muita laskuja saatetaan maksaa pankissa, ja se maksaa. Eniten digitaidoista olisi iloa sosiaalisissa suhteissa näin korona-aikana. Usein ikäihmisillä ei ole tietokonetta tai älypuhelinta, eivätkä he niitä aina haluakaan. Ja jos laite on, sen käyttöön tarvittaisiin henkilökohtaista tukea.

Savanderin mukaan ikäihmisten talousvaikeuksien syyt ovat usein yllättävissä menoissa, esimerkiksi parin viikon sairaalahoito voi viedä talouden raiteiltaan. Tällöin voisi toimeentulotuesta olla apua, jos vanhus osaa tai huomaa sitä hakea. Voi myös olla velkoja tai vaikeuksia hallita omaa rahankäyttöä.

- Raha voi mennä muuhun kuin oman arjen pyörittämiseen, ihan samoin kuin muunkin ikäisillä.

Diakoniasta on mahdollista saada säännöllistä ruoka-apua kotiin, jos asiakas ei pysty sairauden tai vamman vuoksi noutamaan ruokakassiaan itse.

Suuria keräystapahtumia ei koronan vuoksi voida ainakaan vielä kevään aikana järjestää. Keräys jatkuu kuitenkin koko vuoden.

- Haastamme hämeenlinnalaiset yritykset tukemaan kivireen vetämistä vanhusten hyväksi. Yritykset maksavat tietyn summan, ja minä ja muut kivireen vetäjät sitten ihan oikeasti vedämme kivirekeä Hämeenlinnan keskustan tuntumassa. Toivottavasti koronatilanne sallii, että saamme rivireen liikkeelle myöhemmin tänä vuonna, diakoni Lauri Nurmi toivoo.

Lipaskeräystä koronaohjeistus ei estä, joten kevään edetessä Yhteisvastuu-kerääjiä voi kohdata Hämeenlinnan keskusta-alueilla ja kauppakeskuksissa.

Keräystuotosta 20 prosenttia jää käytettäväksi ikäihmisten ahdingon helpottamiseen oman seurakunnan alueella.

Lyhytdokumentti Vanhuksena yksin velkataakan alla esitetään Yle TV1:ssä sunnuntaina 14.2. klo 14.55. Dokumentti on nähtävissä myös Yle Areenassa ja Yhteisvastuukeräyksen Youtube-kanavalla.

Anna tukesi Yhteisvastuu-keräykseessä. Pienikikin lahjoitus auttaa.

2021-02-08 16:33:00.0