Hae avustusta ikäihmisten virkistykseen ja välttämättömyysmenoihin

Alkuvuodesta Hämeenlinna-Vanajan seurakunta kysyi hämeenlinnalaisilta, mihin kohteisiin he haluavat käyttää seurakunnan varoja. Äänestyksessä suosituimmat kohteet olivat ruoka-apu sekä diakoniatyön kautta annettava apu.
Seurakunta myöntää äänestystuloksen mukaisesti tänä keväänä avustuksia vähävaraisille yli 65-vuotiaille.

Kädessä neulottu punainen sydän.

Ikäihmisten parhaaksi -avustusta myönnetään päivittäisiin tarpeisiin ja virkistykseen. Avustusta voi saada esimerkiksi ruokakuluihin, hygieniatuotteisiin tai vaatteisiin. Sitä voi hakea myös pienimuotoiseen virkistykseen, kuten vaikkapa kampaajaan, hierontaan tai jalkahoitoon.

- Ikäihmisten parhaaksi -avustukseen puolet tulee äänestyksessä menestyneen ehdotuksen summasta ja puolet on yksityisen lahjoittajan antamaa rahaa, yhteensä 20 000 euroa, selvittää johtava diakoniatyöntekijä Virpi Kylmälahti.

Rahahuolet voivat yllättää iäkkään monesta syystä.
–Sairaudet voivat aiheuttaa kuluja, joita ei ole osannut ennakoida. Leskeksi jäämisen jälkeen elinkustannukset saattavat olla niin korkeat, että eläke ei riitä elämiseen. Monet iäkkäät ihmiset koittavat selvitä hankalassakin taloudellisessa tilanteessa itsenäisesti. Heidän ei ole helppo pyytää apua Kelasta tai sosiaalitoimistosta, tai he eivät osaa hakea apua, Kylmälahti kertoo ikäihmisten taloushuolien syistä.

Avustusta myönnetään korkeintaan 400 euroa ja sitä voivat hakea Hämeenlinna-Vanajan seurakunnan alueella eli Hämeenlinnan kantakaupungissa ja Rengossa asuvat 65 vuotta täyttäneet.

Avustusta voi hakea 22.3–21.4.2021 Hämeenlinna-Vanajan seurakunnan nettisivuilla olevalla lomakkeella tai soittamalla arkisin 22.3–1.4.2021 klo 13.00–15.00 diakoniatyöntekijöille Riitta Savanderille p. 040 804 9357 tai Riikka Leppäselle p. 040 804 9506.

Avustushakuun tästä:

2021-03-22 09:31:00.0