Pääsiäisen sanomaa Toivon ikkunoissa ja verkossa

Hämeenlinna-Vanajan seurakunnan pääsiäinen on rakennettu koronaturvallisesti. Jumalanpalveluksia, musiikkia ja lasten tarjontaa on runsaasti verkossa, mutta seurakunta tarjoaa pääsiäisen sanomaa myös verkon ulkopuolella.

Iloa pääsiäiseen.png

– Olemme pitkään vaeltaneet epätietoisuudessa ja tunteiden sekamelskassa, pelon ja ilon tunteiden vaihtelussa, ihan samoin kuin opetuslapset aikanaan. Pääsiäinen kertoo meillekin toivosta. Kaikista koronarajoituksista huolimatta pääsiäinen on kesän ja valon merkki, pohtii kirkkoherra Kimmo Reinikainen.

Toivon ikkunat on myös äänikokemus

Toivon ikkunat on sunnuntaina 28.3. avautuva pääsiäispolku Hämeenlinnan kirkon ympäristössä. Polku on kuljettavissa vapaasti koko pääsiäisen ajan 5.4. asti. Toivon ikkunat vievät meidät läpi hiljaisen viikon palmusunnuntaista kiirastorstain ja pitkäperjantain kautta iloon, pääsiäiseen. Polkuun kiinteästi liittyvä äänikertomus on kuunneltavissa polkua kulkiessa. Se toimii myös kuunnelman tapaan erikseen. Äänikertomus tuo pääsiäisen tapahtumat tähän ja nyt: Hämeenlinnaan, juuri näihin päiviin. Äänikertomukseen pääset tästä.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

– Elämme poikkeuksellista aikaa ja jo toista vuotta peräkkäin vietämme pääsiäistä poikkeusoloissa. Siksi olemme halunneet tuoda pääsiäisen ihmisten luo: kirkon ympärille ja koteihin. Ääniraitaa kuuntelemalla voi sukeltaa syvemmälle Toivon ikkunoihin ja pääsiäisen tapahtumiin. Sen voi kuunnella kotisohvalta tai kiertäessä Toivon ikkunoita. Jokaiselle ikkunalle on oma ääniraitansa. Ääniraita vie Jeesuksen ajan tapahtumien lisäksi tämän ajan kipuihin. Miten jaksan kaiken tämän keskellä? Miten osaisin olla lempeämpi itselleni ja toisille? Ja tietenkin haluamme muistuttaa hämeenlinnalaisia myös toivosta. Haluamme muistuttaa, että toivo ei kuole koskaan, kertoo Liisa Toivonen, seurakunnan viestintäsuunnittelija ja toinen ääniraidan käsikirjoittajista.

Kuusi vaeltavaa jumalanpalvelusta

Pääsiäisaikaan on kuusi vaeltavaa jumalanpalvelusta eri puolilla seurakuntaa. Vaeltava jumalanpalvelus pidetään ulkona. Luonnossa kulkevan reitin voi kulkea (ja siihen voi osallistua) yksin tai pienessä ryhmässä omien läheisten kanssa. Kaikissa vaeltavissa jumalanpalveluksissa jaetaan osallistujille kesäkukan siemeniä.

Vaeltavat jumalanpalvelukset:

28.3. klo 12–14 Palmusunnuntaina Vanajan kirkon pihalla. Viimeinen lähtö klo 13.30.

30.3. klo 12–16 Tiistaina Loimalahden leirikeskuksen pihalla. Viimeinen lähtö klo 15.30.

1.4. klo 18–20 Kiirastorstaina Vanajan kirkon pihalla. Viimeinen lähtö klo 19.30.

1.4. klo 18–20 Kiirastorstaina Rengon kirkon ympäristössä. Viimeinen lähtö klo 19.30.

1.4. klo 17–20 Kiirastorstaina Loimalahden leirikeskuksen pihalla. Viimeinen lähtö klo 19.30.

3.4. klo 22–24 Pääsiäisyönä Vanajan kirkon pihalla. Viimeinen lähtö klo 23.30.

Kiirastorstaina 1.4. ja pääsiäispäivänä 4.4. on verkkoon lähetettyjen jumalanpalvelusten jälkeen mahdollisuus osallistua ehtoolliseen Hämeenlinnan kirkossa.

Lapsiperheille ja musiikin ystäville

Lapsiperheille on 29.3.–6.4. Kurkistus pääsiäiseen -rastipolut Loimalahden leirikeskuksen pihassa ja Hämeenlinnan kirkon ympärillä sekä kerhopisteissä Pääsiäisikkunat, joissa on pieni tehtävä lapsille.

Pääsiäisen musiikkitarjontaa: Pääsiäisyönä seurakunnan kanttorit tarjoavat verkossa barokkimusiikkikonsertin yhdessä vierailevien muusikoiden kanssa. Tämän Vanajan kirkossa tallennetun konsertin lisäksi kirkkomuusikot ovat tuottanet useita muitakin ajankohtaan sopivia esityksiä seurakunnan YouTube-kanavalle: kanttori Markku Sintonen esittää Tarvo Laakson gospelklassikon Krusifiksin juurella, Vanajan kamarikuoro esittää virren Oi rakkain Jeesukseni kanttori Ismo Savimäen johtamana, Käy yrttitarhasta polku -kappaleen esittävät kanttorimme Anna-Maria Lehtoaho, urut, Miikka Lehtoaho, piano ja Saku Mattila, englannintorvi ja oboe. Yhteistyössä Keravan seurakunnan kanssa on tehty ”Sinun puolestasi” –esitys, jossa on runoja ja lauluja pääsiäisestä.

Löydät kaikki pääsiäisen ajan tapahtumat ja sisällöt verkkosivuiltamme: www.hameenlinna-vanajanseurakunta.fi/paasiainen

2021-03-24 12:12:00.0