Hämeenlinnan seurakuntayhtymä selvittää epäilyt asiattomasta käytöksestä

Hämeenlinnan seurakuntayhtymä tutkii Hämeenlinna-Vanajan seurakunnan kirkkoherraan Kimmo Reinikaiseen kohdistuneita suullisia häirintäilmoituksia, jotka ovat koskeneet epäasiallisiksi koettuja kosketuksia ja puheita, muun muassa ulkonäön ja vaatetuksen kommentointia.

Seurakuntayhtymän työsuojelupäällikkö, talousjohtaja Kai Kauppinen on aloittanut asian selvittämisen.

Kirkkoherra Kimmo Reinikainen kommentoi tilannetta torstaina näin:

– Asioiden selvittely on vielä kesken, joten minun on vaikea ottaa kantaa, kun en tiedä kokonaisuutta. Käsivarren tai olkapään koskettaminen tai asun kommentointi ovat olleet minun näkökulmastani tilanteeseen liittyvää ystävällisyyden tai myötätunnon osoittamista. Koska nämä tilanteet ovat herättäneet epämukavuutta, on toimintani ollut huonosti harkittua ja pyydän anteeksi. Korjaava palaute tästä on oikeutettua ja se ohjaa minua entistä huolellisempaan korrektiuteen. Epäasialliseen käytökseen on nollatoleranssi ja on hyvä, että mahdollisesta loukkaantumisesta sanotaan. On tarpeellista ja oikein selvittää nämä asiat.

Hämeenlinna-Vanajan seurakunnan hallintokappalainen Hanna-Leena Kevätsalo-Vuorio pitää tärkeänä, että työyhteisön sisäiset ongelmalliset tilanteet selvitetään perinpohjin.

– Omalta osaltani kannustan henkilöstöä keskustelemaan ja viemään eteenpäin asiat, jotka vaativat selvittämistä. Erilaisissa ristiriitatilanteissa on tärkeää, että kaikilla osapuolilla on mahdollisuus kertoa oma tarinansa ja tulla kuulluksi, hän kommentoi.

Asiaan liittyvästä tiedottamisesta vastaa talousjohtaja Kai Kauppinen, kai.kauppinen@evl.fi, p. 040 804 9401

Thu Apr 15 18:00:00 EEST 2021