Hämeenlinna-Vanajan seurakunta auttaa kaupungin vanhuksia – Ikäihmisten parhaaksi -avustusta haki yli 100

Hämeenlinna-Vanajan seurakunnan diakoniatyö sai 106 hakemusta Ikäihmisten parhaaksi –avustushaussa.

Kolme neulottua sydäntä. Kuvassa teksti: Te äänestitte, me autamme!

Avustus on seurakunnan oma paikallinen avustus, joka on tarkoitettu yli 65-vuotiaille vähävaraisille henkilöille päivittäisiin tarpeisiin ja virkistykseen.
Hakemusten kohteet poikkeavat tavanomaisessa diakoniatyössä tyypillisistä tarpeista:
– Näitä avustuksia haettiin hyvin vähän asumiseen liittyviin kuluihin, kuten sähkö- ja vesilaskuihin. Tavallisessa työssämme asumiskulut ovat tyypillisiä kohteita, joihin rahaa haetaan, johtava diakoniatyöntekijä Virpi Kylmälahti kertoo.
Ikäihmisten parhaaksi –avustuksia haettiin eniten ruokakuluihin ja virkistykseen. Avustusta haettiin myös mm. vaatteisiin, silmälaseihin ja terveydenhuoltokuluihin. Lisäksi yksittäisiä hakemuksia tuli muun muassa pesukoneen, puhelimen, huonekalun tms. hankintaan.
– Vuosi sitten vastaava avustus oli tarjolla lapsiperheille, silloin saimme noin 90 hakemusta. Nyt hakemuksia oli siis enemmän. Hakijoista moni näyttää olevan henkilöitä, jotka eivät aiemmin ole hakeneet avustusta diakoniatyöstä.
Vaikka hakijoita on paljon, kaikille kriteerit täyttäville hakijoille voidaan myöntää avustusta. Tyypillinen avustussumma tulee olemaan noin 200–300 euroa.
– Jos tähän varattu 20 000 euroa ei riitä, järjestämme kyllä loput rahat muualta, Kylmälahti vakuuttaa.
Hakijoille ilmoitetaan avustuspäätöksistä toukokuun loppuun mennessä puhelimitse tai kirjeitse.
Alkuvuodesta Hämeenlinna-Vanajan seurakunta kysyi hämeenlinnalaisilta, mihin kohteisiin he haluavat käyttää seurakunnan varoja. Äänestyksessä suosituimmat kohteet olivat ruoka-apu sekä diakoniatyön kautta annettava apu. Ikäihmisten parhaaksi -avustukseen on osoitettu äänestyksessä menestyneestä hankkeesta 10 000 euroa ja toiset 10 000 euroa on yksityinen lahja.

2021-05-03 10:22:36.0