Kirkot ovat auki kesällä

Tiekirkkoverkoston 300 taivaallisen taukopaikan joukossa ovat myös Hämeenlinnan, Rengon ja Vanajan kirkot. Hämeenlinnan kirkossa on huomioitu päivittäiset kävijät ja matkailijat kirkon oppaiden vetämin lastenkierroksin ja hartauksin. Myös Vanajan kirkko on usean vuoden tauon jälkeen avoinna kesällä, keskiviikosta perjantaihin.

webuutinen500x300.jpg

Rengon kirkko ja teksti: Hämeenlinnan, Vanajan ja Rengon kirkot kutsuvat käymään

Tiedot päivitetty 11.8.2021

Hämeenlinnan kirkko

Avoinna 15.8. asti joka päivä klo 10–17.

Pääsy pyörätuolilla erikseen asetettavaa luiskaa pitkin. WC.

Hämeenlinnan kirkko on keskustan vanhin rakennus ja yksi maamme merkittävimmistä kustavilaisen klassismin edustajista. Vuonna 1798 valmistuneen kirkon piirustukset on tehnyt taidemaalari Louis Jean Desprez, joka oli Ruotsi-Suomen kuninkaan Kustaa III:n palveluksessa. Kirkon esikuvana oli Rooman Pantheon-temppeli. Kirkon ulkoasu on aikojen saatossa kokenut useita muutoksia, arkkitehteinään Josef Stenbäck 1892, Ilmari Launis 1912 Aarno Ruusuvuori 1963–1964. Alexandra Frosterus-Såltinin maalaama ja vuonna 1892 kirkkoon lahjoitettu alttaritaulu kuvaa Vapahtajan ilmestymistä Maria Magdalenalle pääsiäisaamuna. Ladegast-tyyliset urut ovat saksalaisen urkurakentamo Georges Heintzin rakentamat.

Jumalanpalvelus sunnuntaisin klo 10
Mikäli ajankohtainen koronapandemiatilanne estää kokoontumisen kirkossa, lähetämme jumalanpalveluksen suorana kirkosta verkkosivullamme hameenlinna-vanajanseurakunta.fi.

Iltasoitto lauantaisin klo 18
Hämeenlinnan kirkon iltasoitto kajahtaa trumpetilla kesälauantaisin kirkon pääoven edessä aina kello 18 soivien ehtookellojen jälkeen. Iltasoitto korostaa ehtookellojen viestiä pyhän alkamisesta iltavirren sävelin. Iltasoitto on myös viikottainen pieni hyvän mielen tapahtuma, joka yllättää ja ilahduttaa paikalla olijoita. Iltasoitto kuullaan viimeisen kerran tänä kesänä 28.8.

Kanttorit harjoittelevat kirkon ollessa avoinna vierailijoille. Saatat päästä nauttimaan musiikkielämyksestä.

Konsertit Kirkossa kuullaan kesänsunnuntaisin konserttisarja, johon on vapaa pääsy.

11.7. klo 19 Barokkia ja romantiikkaa, Sonja Seppänen, laulu, Heikki Seppänen piano ja urut.

18.7. klo 19 Risto Lauriala, piano. Bach – Chopin.

1.8. klo 19 Marja-Kaisa Korkala, laulu. Maria-aiheista musiikkia keskiajalta

15.8. klo 19 Lentoon! Kuorokonsertissa esiintyvät nuorisokuorot Aurorina ja Aurora, Vox Vanajae, Vanajan kamarikuoro. Ohjelmistossa mm. Leonardo da Vincin tekstiin pohjautuva Sogno di volare. Johtaa Ismo Savimäki.

Rengon kirkko

Avoinna 31.8. asti ma–pe klo 10–15.

Maksuton pysäköintialue. WC.

Rengon Pyhälle Jaakolle omistettu kirkko on rakennettu 1400-luvun loppuvuosikymmenillä. Sen erikoisuutena on harvinainen kahdeksankulmainen pohjamuoto. Runkohuoneeseen liittyy aumakattoinen sakaristo ja satulakattoinen asehuone. Kirkossa on lukuisia esineitä 1700- ja 1800-luvuilta, muun muassa alttaritekstiilejä ja kynttilänjalkoja.

Vuonna 1915 vaihdettiin 1800-luvulta peräisin olleen alttariristin paikalle Ilmari Launiksen Kristuksen kirkastumista esittävä alttaritaulu. Kirkkoa ympäröi keskiaikainen kahdeksankulmainen kirkkotarha. Perimätiedon mukaan Rengon kirkko on ollut Santiago de Compostelan pyhiinvaellusreitin pohjoisin alkupiste ja tunnettu pyhiinvaelluskohde keskiajalla.

Vanajan kirkko

Avoinna 13.8. asti ke–pe klo 10–17.

Pääsy pyörätuolilla erikseen asetettavaa luiskaa pitkin.  Maksuton pysäköintialue. WC. Paikalla on opas.

Esihistorialliselle pyhälle maalle 1400-luvulla rakennettu Vanajan kirkko on yksi Suomen pienimpiä keskiaikaisia kirkkoja. Kirkkoa ympäröi kirkkotarhan vanhin osa, 1200-luvulta peräisin oleva Vanhamaa.

Kirkko on lähellä alkuperäistä asuaan, kuitenkin niin, että siinä näkyvät eri aikakausien jäljet. Kirkon erityinen harvinaisuus on länsipäädyn seinässä oleva ulkoinen saarnastuoli, joka on ollut käytössä suurina juhlapyhinä ja josta on luettu maallisen hallinnon alaan kuuluvia tiedotuksia ja kuulutuksia. Kirkolle ovat leimaa-antavia maalatut vihkiristit, joita on kaikkiaan kaksitoista kirkkorakennuksen sisäpuolella. Kuuluisin kirkon taideaarteista on kolmiosainen antwerpeniläistä työtä oleva alttarikaappi 1500-luvun alusta. Kirkastusvuoriaiheisen alttaritaulun vuodelta 1860 on maalannut R.W. Ekman.

Uudistuneelta Tiekirkot.fi-sivustolta voi nyt etsiä tiekirkkoja paikkakunta- ja retkihaulla. Matkailija voi helposti katsoa, mitkä tiekirkot osuvat kesälomareissun varrelle ja tarkistaa kirkkojen aukioloajat.

Tiekirkot ovat evankelisluterilaisia ja ortodoksisia kirkkoja, jotka ovat liittyneet Tiekirkko-verkostoon ja pitävät ovensa auki matkailijoille kesäaikaan.

2021-07-08 11:08:00.0