Kurkistus adventtiin- tapahtuma päättyy perhemessuun

Varhaiskasvatus ja varhaisnuorisotyö järjestivät adventtiviikon lapsiperheille ja 1-2 luokkaisille Loimalahden leirikeskuksessa. Tapahtuma tavoitti useita satoja lapsia perheineen

IMG-20211125-WA0022.jpg

Suosittu tapahtuma järjestettiin aamujen lisäksi muutamana iltana. Koululaisille adventin kierrokset järjestettiin katsomuskasvatuksellisesta näkökulmasta, ilta-ohjelmat olivat tunnustuksellisia.

-Kurkistus adventtiin tapahtuma on elämyksellinen polku kohti joulun sanomaa, jossa siirrytään ajassa yli 2000 vuotta taaksepäin ja kuljetaan oppaan johdolla matkaa tehden ja kurkistellen mitä tapahtui hyvin kauan aikaa sitten ennen ensimmäistä joulua, lastenohjaaja Katri Kivistö kuvailee.

Perheet ovat saaneet ottaa oman lyhdyn mukaansa kierrokselle, matkan varrella he ovat nähneet ihmisiä tuolta ajalta ja kuulleet heidän tarinaansa. Kierroksen jälkeen perheet ovat saaneet ihastella jouluisia ikkunoita, nauttia glögiä ja pipareita, sekä ovat saaneet mukaansa vielä kotiin vietäväksi puuroa.

Lasten lausahduksia

”Tää oli tosi kiva, koska tänne pääsee uudelleen”, iloisten lasten lausahdusten lisäksi Pappi Milla Korkalainen kuuli useita hauskoja kommentteja ja kysymyksiä lapsilta.

Lapset olivat puheliaita ja uteliaita.
- Joosefin verstaalta mentiin majatalolle, jossa oli täyttä. Oli kyltti majatalo ja kyltti, jossa luki täynnä. Osoitin majatalo-kylttiä ja kysyin, että mikähän paikka tämä on, vastauksena eräs lapsi luki kuitenkin talon oikean nimen eli Boijerin talo. Toinen kyseli, että miten majatalo voisi olla täynnä, kun siellä on ihan pimeää, johon sanoin, että on jo ehtinyt tulla ilta. ehkä kaikki ovat nukkumassa, johon eräs lapsi totesi, että ”tiedäthän sä, että nyt ei oo yö”.

-Mieleeni jäi myös, että, kun majatalon kulmalla laulettiin tuiki tuiki tähtönen-laulu ja majatalon seinässä oli loistava tähti, josta eräs lapsi kommentoi tomerasti, että ”mä kyllä näen ton tähdestä lähtevän sähköjohdon, joka menee tohon generaattoriin”.

-Sitten oli hassuja kommentteja esimerkiksi, kun oli sanottu, että nosta käsi ylös, jos haluat kysyä tai kommentoida. Tietysti ajatuksena se, että asian jotenkin liittyisi kierrokseen niin viitattiin puheenvuoroa esimerkiksi: mulla on jano, mulla on nälkä, mitä noi kivet tuolla tien vieressä on, mä olen jo leiponut pipareita, miksi täällä tuoksuu makkara, käveltiinkö me kuusi kilsaa?, Milla Korkalainen kertoo nauraen.

Perhemessu päättää tapahtuman

Ensimmäisenä adventtina 28.11. klo 12 Poltinahon seurakuntatalossa järjestetään perhemessu. Perhemessu on erityisesti lapsiperheille suunniteltu jumalanpalvelus.

-Perhemessu toteutetaan aina lasten ehdoilla musiikkia ja puheita myöden. Saarna sisältää ajateltavaa myös aikuisille, joten perhemessuun ovat tervetulleita ihan kaikki. Messun jälkeen on mahdollisuus jouluiseen askarteluun, pomppia pomppulinnassa sekä syödä maksutonta joulupuuroa, Katri Kivistö kertoo.

Seurakunnan varhaiskasvatustyön rooli

Seurakunnan varhaiskasvatus tukee kodin kristillistä kasvatusta ja lapsen turvallista kehitystä.

- Toimintamme lähtökohtana on tehdä yhteistyötä perheiden kanssa kasteessa saadun yhteisen opetus- ja kasvatustehtävän mukaisesti. Järjestämme lapsille ja perheille erilaisia kerhoja sekä sisällä että ulkona. Järjestämme paljon myös erilaisia tapahtumia lapsiperheille, ympäri vuoden, kertoo Kivistö.

2021-11-26 14:00:00.0