Seimi-polku on yllättänyt yhteisöllisyyden ja ilon tuojana kaupungin asukkaiden ja yrittäjien kesken

Hämeenlinnassa on tänä vuonna voinut pysähtyä seimen sanoman äärelle vaikkapa jouluostosten lomassa. Yhteistyö seurakunnan ja yrittäjien välillä on sujunut hienosti ja nyt erilaiset, toinen toistaan herkimmät ja kauniimmat seimet koristavat kaupunkikuvaa ja 11 yrityksen näyteikkunoita tai parvekkeita.

IMG_20211217_102103_1.jpg

-Jouluseimen saaminen meille on miellyttävä huomionosoitus, joka muistuttaa joulun sanomasta. Joulurauha tämän alan yrittäjillä alkaa usein kuitenkin vasta aattona, kaupan hiljentyessä, kun kaikki asiakkaat on palveltu, kertoo Kaarle Kokko Green Cafesta.

Inkeri Valtonen ihastui heti ajatukseen yhteisöllisestä seimipolusta. - Seurakunta ja yrittäjät yhdessä voivat tuoda ilosanomaa ja valoa kaupunkikeskustaan, kauneushoitolan yrittäjä Valtonen iloitsee. -Saadaan keskustaa elinvoimaisemmaksi.
Kaunis seimi tervehtii ohikulkijaa parvekkeella.

Seimet ovat keränneet runsaasti ihailijoita näyteikkunoiden taakse. –Ikkunan takana on välillä ruuhkaakin, Anja Säe Noblessasta kertoo ihastuneena.

Jokaisella seimellä on oma tarina ja ne tulevat eri maista. Muun muassa yksi seimi on Kiinasta, yksi Kataloniasta. Lisäksi yksi on täysin yrittäjien itsensä kierrätysmateriaaleista rakentama. Kaikki seimet ovat täysin erilaisia, mikä tekee niistä ainutlaatuisia. Jokaisen seimen oheen on kirjoitettu hieman taustaa, jos se vain on tiedossa. -Seimi-polku on ollut erittäin suosittu ja olisi hienoa saada perinne jatkumaan ensi vuonna, pappi Marja Vainikka toivoo.  Seimi-polussa loistaa Marja Vainikan käden jäljet, suunnittelijana ja toteuttajana.

Ainutlaatuinen Hämeen Linna seimi valaisee kaupungin keskustaa

Yksi komeimmista seimistä on kiistämättä Hämeen Linna seimi. Hämeen Linna seimen on suunnitellut ja rakentanut Marja Vainikka, alusta loppuun asti käsityönä.

Linna on valmistettu Hämeen päälinnan 1721- luvun pohjapiirrustusten mukaan ja keskiajan elämää mukaellen.

- Olen aina rakastanut käsillä tekemistä. Innostun herkästi kokeilemaan uusia asioita, Vainikka kertoo. -Seimet ovat kulkeneet mukanani vuosien ajan. Olen valmistanut seimiasetelmia monista eri materiaaleista.

-Vuosi sitten tutustuin italialaiseen Doraan, joka on ikäiseni seimirakentaja Italiassa. Hän kertoi rakentaneensa seimen oman kotikaupunkinsa vanhaan kaupunkiin. Hän kertoi, kuinka oli hieno rakentaa oman kaupungin taloja ja ajatella niiden ihmisiä. Sitten minulle syttyi idea: meillähän on täällä upea keskiaikainen linna! Niinpä päätin rakentaa Hämeen linnan pienoismallin.

Marjan avuksi Museovirastosta löytyi linnan pohjapiirros vuodelta 1721. - Jätin pois esilinnan, koska muuten asetelmasta olisi tullut liian suuri. Eli rakensin vain päälinnan ja sen ympärille muurin. Seimihahmot ovat 5cm:n korkuisia ja ne ovat tilattu Italiasta. Suomesta ei löydy vastaavia. Seimiasetelmassa on yhteensä n. 70 hahmoa ja eläintä. Halusin sijoittaa seimen keskiaikaiseen Suomeen, joten rakensin linnan ympärille keskiaikaista elämää torppineen ja risuaitoineen, Marja Vainikka kertoo projektinsa syntymisestä.

-Opiskelin keskiajan historiaa, vierailin Turun Aboa Vetuksessa ja tietenkin Hämeen linnassa, lainasin historian kirjoja, joissa kerrottiin keskiaikaisesta elämästä. Kun löysin onkijamieshahmon ja pyykkärinaisen, päätin tehdä linnan toiselle sivulle hieman Vanajavettä. Siellä mies istuu kivellä ja onkii ja naisen pesee laiturilla pyykkiä. Rantahiekka on oikeaa Vanajaveden hiekkaa. Seimen sijoitin linnan eteen, tykistötornin viereen, muurin kupeeseen. Ajatuksenani oli se, että Jeesus-lapsi syntyi arkisen elämän keskelle, hiljaa, vaatimattomasti. Hän syntyi koko ihmiskunnalle, myös meille hämeenlinnalaisille.

Seimi-polun esitteitä voi noutaa seuraavista yrityksistä:

Kauneushoitola Inkeri Valtonen, Raatihuoneenkatu 33 (parveke)

Seurakunnan kokoontumistila ja palvelutoimisto, Raatihuoneenkatu 19

Noblessa keittiöt, Sibeliuksenkatu 3

Cafe Green, Raatihuoneenkatu 11

Matto Kortesniemi, Raatihuoneenkatu 5

Kahvila Dois Amores, Raatihuoneenkatu 4

Ekokampaamo Hiusatelje, Arvi Kariston katu 7

Askartelukauppa Tmi Tervapuro Leila, Hallituskatu 1

Antiikkiliike Santa Maria, Hallituskatu 7

Reim Isännöinti, Sibeliuksenkatu 4

Kahvila Laurell, Sibeliuksenkatu 7.

2021-12-17 10:30:00.0