Diakoniatyö saanut lahjoituksia joulu alla - Yhä useammalla on nyt mahdollisuus saada apua

-Päällimmäisenä on tunne kiitollisuudesta, kertoo Hämeenlinna-Vanajan seurakunnan johtava diakoniatyöntekijä Virpi Kylmälahti. –Haasteelliset ajat ovat lisänneet perheiden ja ikäihmisten avun tarvetta. Ihmiset tarvitsevat ruoka- ja vaateapua, sekä apua yksinäisyydestä ja surusta selviämiseen.

IMG_20211217_115540.jpg

Diakoniatyön merkitys on lisääntynyt yhteiskunnassa

Diakonit ja diakonissat tukevat ja auttavat ihmisiä, jotka elävät vaikeissa elämäntilanteissa. Heidän työssään kohtaama hätä on monimuotoista, ja se voi liittyä esimerkiksi yksinäisyyteen, sairastamiseen, suruun, taloudellisiin vaikeuksiin, päihteiden väärinkäyttöön ja väkivaltaan. –Diakoniatyön tarjoama apu on henkistä ja hengellistä tukea elämän solmukohtiin ja kriiseihin, sekä taloudellista apua ja neuvontaa. Se on luottamuksellista keskustelua, vertaistukea tai vaikka pienryhmätoimintaa. Diakonia voi olla myös taloudellista apua tai käytännön neuvoja tiukassa tilanteessa, Kylmälahti kertoo.

Työ on paitsi hädässä auttamista myös sen syihin vaikuttamista kaikkien ihmisten ihmisarvoisen elämän edistämiseksi. Diakonit ja diakonissat työskentelevät yhteistyössä muun muassa sosiaali- ja terveydenhuollon, sekä eri järjestöjen kanssa. Diakoniatyöntekijät ovat vaitiolovelvollisia kirkollisen koulutuksen saaneita sosiaalialan tai terveydenhuollon ammattilaisia.

Avun tarpeiden erilaisuus

Taloudellinen apu voi tarkoittaa ostolupaa ruokakauppaan, vaateapua tai pienimuotoista laskuavustusta. Diakoniatyön kautta voi hakea avustusta myös esimerkiksi lasten harrastusmenoihin. Jos olo tuntuu yksinäiseltä, voi soittaa diakoniakeskuksen ja sopia keskusteluajan diakoniatyöntekijän kanssa tai voi soittaa Palvelevaan Puhelimeen.

–Autamme kaikkia uskonnosta ja elämänkatsomuksesta huolimatta. Keskustelut ovat maksuttomia, luottamuksellisia ja avoimia kaikille Hämeenlinna-Vanajan seurakunnan alueella asuville, Kylmälahti kuvailee.

Lahjoitukset mahdollistavat avun lisäämisen ikäihmisille

Hämeenlinna-Vanajan Seurakunta on saanut lahjoituksia vuoden 2021 aikana. Osa hyväntekijöistä haluaa pysyä nimettömänä, osa haluaa kertoa jakamastaan hyvästä. Hauhon Säästöpankkisäätiö ja Rengon Säästöpankkisäätiö lahjoittavat 16 000€ ikäihmisten taloudelliseen auttamiseen ja elämänlaadun kohentamiseen. Avustukset tulevat haettavaksi vuoden 2022. Avustus kuuluu Yhteisvastuukeräyksen piiriin. Lahjoituksella mahdollistetaan ruoka-apu, harrastustoiminta sekä ehkäistään myös ikäihmisten yksinäisyyttä järjestämällä toiminnallisia tapahtumia.  –Lahjoitukset ovat tärkeä osa toimintaa, sillä ilman niitä ei voitaisi auttaa kaikkia niitä, jotka apua tarvitsevat.

Lahjoituksia voi hakea kaikki apua tarvitsevat uskontoon tai elämänkatsomukseen katsomatta. Riittää, että asuinpaikka on Hämeenlinna-Vanajan seurakunnan alueella, jotta auttaminen mahdollistuu.

Yhteensä avustuksia on tullut noin 26 000€. Kaikki apu on tarpeen ja menee suoraan apua kaipaaville, Virpi Kylmälahti iloitsee.

2021-12-19 14:35:00.0