Korona-aika vaikuttaa hautajaisten toteutustapoihin

Intiimit siunaustilaisuudet ovat nyt suosittu tapa saattaa läheinen viimeiselle matkalle.

Hautajaiset.png

Hämeenlinna-Vanajan seurakunta siunaa haudan lepoon myös kokoontumisrajoitusten aikana. Siunaustilaisuuksista tehdään yksilöllisiä ja omaisten toiveiden mukaisia. Ennen tilaisuutta pappi käy omaisten kanssa keskustelun, jossa sovitaan hautajaisiin liittyvistä käytännön asioista ja muistellaan pois nukkuneen elämää.

Omaiset ovat yhdessä siunaavan papin kanssa löytäneet merkityksellisiä ja arvokkaita tapoja muistaa edesmennyttä läheistä. Pastori Mika Juppala kertoo, että siunaustilaisuudet ovat monimuotoisia, mutta poikkeuksetta herkkiä ja kunnioittavia:

– Osa omaisista on halunnut järjestää siunaustilaisuuden ulkona. Tunnelmaa ovat voineet tuoda kynttilät ja soihdut. Rengon ja Vuorentaan kappeleissa on puolestaan järjestetty pieniä ja intiimejä tilaisuuksia. Siunaustilaisuuksissa voi olla läsnä perinteisesti muistotilauuteen liittyviä elementtejä, esimerkiksi adressit on saatettu lukea jo kappelissa ja omainen on voinut pitää muistopuheen.

Korona-aika toki vaikuttaa hautajaisten toteutustapoihin. Kokoontumisrajoitukset linjaavat osallistuvien määrää. Toiveita esiintyjistä ei aina voida toteuttaa. Esimerkiksi suuret kuorot eivät voi tällä hetkellä laulaa sisätiloissa. Päivi Kettunen seurakunnan palvelutoimistosta kertoo, että omaiset ovat tietoisia rajoituksista aikaa varatessaan:

- Rajoitukset ovat luonnollisesti asiakkaiden mielestä ikäviä. Rajoitusten merkitys on kuitenkin toki ymmärretty.

Erityisesti omaiset ovat olleet surullisia siitä, että kaikki halukkaat eivät ole voineet osallistua siunaustilaisuuteen. Tilaisuus on voitu kuitenkin striimata läheisille, jotka eivät voi olla mukana kappelissa. Osa omaisista on taas päättänyt järjestää erillisen muistotilaisuuden myöhemmin, kun rajoitukset hellittävät. Muistotilaisuus sopii esimerkiksi uurnanlaskun yhteyteen.

Siunaustilaisuuksia järjestetään joustavasti

Julkisuudessa on käyty keskustelua vainajien säilytykseen liittyvistä haasteista Etelä-Suomessa ja Kanta-Hämeessä. Kun omaiset siirtävät hautajaisia kokoontumisrajoitusten vuoksi, kylmäsäilytystilat täyttyvät. Hämeenlinnassa tilanne on tällä hetkellä hyvin hallinnassa.

-Kannustamme kuitenkin omaisia pitämään hautajaiset normaalissa ajassa sen sijaan, että hautajaisia siirretään, emmehän tiedä, kuinka pitkään poikkeustilanne kestää, kertoo seurakunnan johtava kappalainen Hanna-Leena Kevätsalo-Vuorio.

Hämeenlinna-Vanajan seurakunnassa siunaustilaisuuksia järjestetään arkisin ja viikonloppuisin.

–Voimme myös lisätä siunausaikoja nopeasti tarpeen vaatiessa, Kevätsalo-Vuorio jatkaa.

Seurakunnan alueella on useita siunauspaikkoja, kuten Vuorentaan kappelit ja Ahvenisto. Siunauksia järjestetään usein myös Vanajan kirkolla sekä Rengon kirkossa ja kappelissa.

2022-01-14 16:09:30.0