Perheneuvonnan asiakasmäärät kasvoivat ennätyslukemiin

Korona lisäsi vanhemmuuteen liittyviä kysymyksiä myös Hämeenlinnassa

Kopio IGPeruspohja (2).png

Perheneuvonta on pystynyt tarjoamaan ammatillista tukea ihmisen erilaisissa kriiseissä koko koronapandemian ajan.

Viime vuonna Kirkon perheneuvonnassa kävi ennätysmäärä asiakkaita. Alle 30-vuotiaiden asiakkaiden määrä kasvoi entisestään. Tapaamiset ovat toteutuneet kasvokkain, videovälitteisesti ja puhelimitse.

Pitkittynyt pandemia on heijastunut asiakkaiden elämään, ja muuttunut arki näkyy myös asiakkaiden huolissa.

Tiedotteen mukaan erityisesti vanhemmuuteen liittyvät kysymykset ovat lisääntyneet. Myös asiakkaiden taloudellinen huoli sekä lähisuhdeväkivalta näkyvät aiempaa enemmän. Lisäksi kyselyssä nousivat esiin monien asioiden kasaantuminen, yksinäisyyden teemat, mielenterveyden ongelmat sekä yleinen ahdistus ja turhautuminen.

Suurimpana tulosyynä perheneuvontaan ovat edellisvuosien tapaan vuorovaikutusongelmat. Toiseksi eniten tullaan erokysymyksissä ja kolmanneksi eniten erilaisissa psykososiaalisissa kriiseissä.

Perheneuvonta Hämeenlinna-Vanajan seurakunnassa

Hämeenlinna-Vanajan seurakunnassa on yhteensä neljä perheneuvojaa ja vastaanottosihteeri. Suurin osa neuvojista on koulutukseltaan perhepsykoterapeutteja ja pariterapeutteja. Kaikilla on myös kirkon perheneuvojakoulutus. Palvelu on maksutonta ja luottamuksellista.

Perheneuvonta on alkanut toisen maailmansodan jälkeen Tampereelta ja Hämeenlinnassa on ollut neuvottelukeskus jo 48 vuotta.

–Tapaamme yksilöitä ja pareja ihmissuhteisiin liittyvissä vaikeuksissa. Työ on siis yksilö- ja pariterapiaa. Lisäksi voimme tavata koko perhettä tai vaikka äitiä ja tytärtä, kertoo perheneuvoja Sari Paanu. –Suurin ikäryhmä perheneuvonnan asiakkaista on 30-40 vuotiaat, ehkäpä ruuhkavuosia elävät perheet.

– Meillä on erilaisia ryhmiä. Eroryhmä on toiminut yli 20 vuotta ja lisäksi tällä hetkellä pyörii terapeuttinen ryhmä. Terapiaryhmä on tarkoitettu niille, jotka haluavat tutkia itseään ja omaa paikkaansa sukupolvien ketjussa. Ryhmä toimii dialogisin keinoin, eli jokaisella on mahdollisuus kuulla ja liittyä toistensa kokemuksiin. Usein kaikkein henkilökohtaisin osoittautuukin sellaiseksi, josta monella on omakohtaista kokemusta.

Hämeenlinnan Perheasiainkeskus on mukana eroauttamisessa kaupungin ja Kanta-Hämeen perhetyön verkostoissa.

–Syksyllä asiakkaaksi hakeutui niin paljon ihmisiä, että heitä ei ole otettu edes jonottamaan aikaa. Nyt maaliskuussa asiakkaaksi taas pääsee. Paanu kertoo.

Tiedustelut: Perheasiain neuvottelukeskus
niina.virtanen@evl.fi
Ajanvaraus puhelimitse arkisin klo 9-12.

2022-02-04 13:48:00.0