Vanajan kirkko

Hämeenlinna-Vanajan seurakunnan Vanajan kirkko ulkoa

040 804 9452 vahtimestari

300

Kirkko on 6.6.–2.8.2023 avoinna keskiviikkoisin klo 10–17, opas paikalla. Muina aikoina tapahtumien yhteydessä ja sopimuksen mukaan.

Vanajan kirkko sijaitsee Vanajan hautausmaan alueella. Vanajan harmaakivikirkko on peräisin 1400-luvulta. Se on Suomen pienimpiä keskiaikaisia kirkkoja. Suuret nurkkakivet ja kauniit tiilestä muuratut päädyt antavat kirkolle persoonallisen ilmeen. Kirkon länsipäädyn ulkoinen saarnastuoli on harvinaisuus. Siitä on aikoinaan saarnattu kirkonmäellä olleelle väelle.

Vanajan kirkon 3D-esittelyLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Vanajan kirkko juhlatilana

Vanajan kirkkoa voi vuokrata erilaisia tilaisuuksia varten, kuten häät, kastetilaisuudet, hautajaiset ja konsertit. Kirkossa on 300 istumapaikkaa.

Ohjeita tilojen varaajille ja hinnasto.

Historia

Vanajan yksilaivaisessa, pitkänomaisessa kirkossa on rengasholvaus. Vihkimäristit ovat ainoat seinämaalaukset. Kirkon 16 puuveistoksesta suurin osa on lahjoitettu museoihin. Esimerkiksi 1200-luvulta peräisin oleva krusifiksi on näytteillä Hämeen linnassa.

Alttarikaapistaan vanajalaiset eivät kuitenkaan ole luopuneet. Moniosainen alttarikaappi on antwerpeniläistä työtä 1500-luvun alusta. Sen puuveistossarja kuvaa Jeesuksen syntymä- ja kärsimyshistoriaa. Nykyisin eteläseinällä oleva R.W. Ekmanin maalaama kirkastusvuoriaiheinen alttaritaulu on lahjoitus vuodelta 1860.

Vuoden 1984 perusteellisessa korjauksessa avattiin alttariseinällä oleva ikkuna, joka oli muurattu umpeen yli sata vuotta aikaisemmin. 1830-luvulta peräisin oleva saarnastuoli siirrettiin pohjoisseinältä takaisin alkuperäiselle paikalleen eteläseinälle. Kirkkoa on korjattu ja muutettu usein vuosisatojen aikana. Tällä hetkellä kirkko on lähellä alkuperäistä asuaan, kuitenkin niin, että siinä näkyvät eri aikakausien jäljet.

Urut

Vanajan kirkossa on Kangasalan urkurakentamon vuonna 1988 rakentamat 22-äänikertaiset barokkityyliset urut.

Kuvia Vanajan kirkosta.

Pysäköinti

Kirkon ympäristössä on pysäköintialue.

Esteettömyys

Kirkossa on noin 300 istumapaikkaa. Pyörätuoliluiska laitetaan tarvittaessa, jolloin kulku on sakastin kautta. Kirkkosalissa on induktiosilmukka. WC-tilat sijaitsevat vainajasuojarakennuksessa.

Muualla verkossa

Visit Häme

Esteetön wc Esteetön wc
Induktiosilmukka Induktiosilmukka
Lähes esteetön tila Lähes esteetön tila
wc wc

to 28.3. klo 19.00

Messu

Tulkaa ja levähtäkää vähän, hiljentymistä
pe 29.3. klo 15.00

Jeesuksen kuolinhetken hartaus

Heinrich Schütz: Johannespassio
Tervetuloa

Iltakirkko

"Tulkaa ja levähtäkää vähän" Mark.6:31, hiljentymistä, musiikkia, iltatee/kahvi - pääsiäisen tunnelmissa! Tervetuloa!

Messu (Van klo 12)

Ehtoollisjumalanpalvelus Raamatun, virsien ja urkujen äärellä.

Messu

Ehtoollisjumalanpalvelus Raamatun, virsien ja urkujen äärellä.