Kirkkovuosi ja liturgiset värit

Kirkkovuosi alkaa kalenterivuoden loppupuolella ensimmäisestä adventtisunnuntaista ja päättyy tuomiosunnuntaihin. Kirkkovuoden keskus on pääsiäinen. Kirkkovuotemme rakentuu joulun, pääsiäisen ja helluntain ympärille.

Pyhä pyhältä kirkossa seurataan Jeesuksen elämänvaiheita ja kuullaan hänen opetuksiaan. Kirkkovuoden pyhien sanomassa Jumalan teot tulevat todeksi seurakunnan ja sen jäsenten elämässä.

Kirkkovuosikalenteri vaikuttaa jonkin verran myös kalenterivuoteen ja vuosittaisten työpäivien määrään. Kirkkovuoden määrittämiä vapaapäiviä nykyisessä kalenterissamme ovat muun muassa joulu, tapaninpäivä ja loppiainen sekä pitkäperjantai ja helatorstai. Kirkkovuoden juhlakalenteri on kehittynyt pitkän ajan kuluessa. Aikojen saatossa useat juhlat ovat myös rikastuneet, ja niihin on liitetty uusia perinteitä.

Viisi liturgista väriä

Kirkkovuoden värejä kutsutaan myös liturgisiksi väreiksi. Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa käytetään viittä liturgista väriä: valkoista, punaista, vihreää, violettia tai tumman sinistä ja mustaa.

Liturgiset värit ilmentävät kirkkovuoden pyhien aiheita. Pyhäpäivän liturgista väriä käytetään yleensä koko seuraavan viikon ajan.

• Valkoinen kuvaa iloa, kiitosta, puhtautta ja autuutta. Se on myös Jumalan, Kristuksen, taivaan enkelien ja pyhien symboli. Valkoista käytetään kirkkovuoden suurina juhlapäivinä kuten jouluyönä ja joulupäivänä, pääsiäisyönä ja pääsiäispäivinä sekä loppiaisena ja mikkelinpäivänä. Valkoisen rinnalla voidaan käyttää myös hopean ja kullan värejä.
  • Punainen on Pyhän Hengen, veren, tulen ja todistuksen väri. Punaista käytetään muun muassa helluntaina, pyhäinpäivänä sekä apostolien ja marttyyrien (esim. Stefanus ja Henrik) päivinä.
  • Vihreä kuvaa toivoa ja iankaikkista elämää, mutta on myös elämänvoiman ja kasvun väri. Vihreää käytetään loppiaisesta laskiaiseen sekä lähes kaikkina helluntain jälkeisen ajan pyhinä.
  • Violetti on katumuksen, odotuksen ja valmistautumisen väri. Sitä käytetään toisena, kolmantena ja neljäntenä adventtisunnuntaina sekä paastonaikana ja hiljaisella viikolla. Violetin rinnalla voidaan käyttää myös tummaa sinistä.
  • Musta on kuolemansurun ja katoavaisuuden väri. Sitä käytetään Jeesuksen kuolinpäivänä eli pitkäperjantaina ja sitä seuraavana hiljaisena lauantaina.